جبهه ای تحت نام دفاع از هویت در شهر کابل اعلام موجودیت کرد
(last modified Sat, 30 Dec 2017 14:20:50 GMT )
جدی 09, 1396 18:50 Asia/Kabul
  • جبهه ای تحت نام دفاع از هویت در شهر کابل اعلام موجودیت کرد

این جبهه فرمان تقنینی رئیس جمهوری را در مورد توزیع شناسنامه‌های برقی غیر قانونی می‌داند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، به گفته اعضای جبهه دفاع از هویت، حکومت با این فرمان می‌خواهدهویت یک قوم خاص را بالای دیگر اقوام‌ تحمیل کند.

این جبهه از حکومت می‌خواهد که بر اساس قانون ثبت و احوال نفوس که سه سال پیش نافذ شد، عمل کند در غیر آن توزیع شناسنامه‌ها بحران زا خواهد شد.

عبدالحمید خراسانی عضو نهاد جبهه دفاع از هویت می گوید که عملی شدن فرمان تقنینی رئیس جمهوری در مورد توزیع شناسنامه‌های برقی، حذف هویت چند قوم بزرگ و تعمیم هویت یک قوم خاص بر دیگر قوم‌ها است.

اعضای جبهه دفاع از هویت، از حکومت می خواهند که شناسنامه های برقی را به اساس قانون ثبت و احوال نفوس که سه سال پیش نافذ شده بود، توزیع کنند نه بر اساس فرمان تقنینی تازه رئیس جمهوری.

اعضای جبهه دفاع از هویت می‌گویند که یکسان سازی هویتی نه تنها که سودی ندارد بلکه یکپارچگی قوم‌ها را در افغانستان برهم می‌زند.

آنان هشدار می‌دهند که اگر شناسنامه های برقی بر اساس قانون توشیح شده ای ثبت احوال نفوس توزیع نشود، برای تحریم روند توزیع شناسنامه‌ها دست به حرکت های گسترده خواهند زد.

این در حالی است که چندی پیش کمیسیون مختلط مجلس نمایندگان و سنا، فرمان تقنینی رئیس جمهوری را در مورد تعدیل بعضی از مواد قانون ثبت احوال و نفوس تایید کرد که بر اساس آن واژه ملیت و قومیت در این شناسنامه ها درج خواهد شد.

همچنین رئیس اداره ثبت احوال و نفوس گفته است که سیستم توزیع شناسنامه از مرحله آزمایش گذشته است و در مرحله نخست تلاش خواهد شد که در مدت ۶ ماه به ۵۰۰ هزار الی یک میلیون شهروند افغانستان شناسنامه برقی داده شود.