جدی 10, 1396 11:47 Asia/Kabul

افزایش فروش، قاچاق و استفاده از مواد مخدر در ولایت هرات بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده و از مسئولان امنیتی خواستار متلاش کردن گروه‌های مافیای مواد مخدر و فروشندگان آن هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، گفته شده که در ولایت هرات در حدود ۶۰ هزار فرد معتاد به مواد مخدر وجود دارند که هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی و مداوای آنان روی دست نیست.

در همین حال مسئولان ادارۀ مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات از بازداشت بیش از ۴۰۰ تن از فروشندگان و قاچاقبران مواد مخدر خبر می‌دهند و تاکید دارند: برای از بین بردن این معضل اجتماعی تمامی نیروهایشان را توظیف کردند.

آنان گفته اند: در جمع بازداشت‌ شدگان تعدادی از قاچاقبران بزرگ که سال‌هاست تحت تعقیب نیروهای امنیتی بودند نیز شامل هستند.

غلام جیلانی دقیق رییس ادارۀ مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات گفت: در جریان سال جاری خورشیدی تا کنون در حدود ۳۵ هزار کیلوگرام مواد مخدر و انواع مواد کیمیاوی که برای تهیۀ هیرویین از آن استفاده می‌شود نیز کشف و نابود شده‌است.

رییس ادارۀ مبارزه بامواد مخدر ولایت هرات تصریح کرد: ولایت‌های غرب افغانستان پنهاور است و به دلیل هم‌مرز بودن با ۲ کشور ایران و ترکمنستان قاچاق‌بران و تولید کنندگان مواد مخدر نسبت به سایر ولایات فعال‌تر هستند و اقدامات‌شان به دلیل انتقال، کشت، تولید و فروش موادمخدر بیشتر است.

دقیق، با بیان اینکه فعالیت ادارات مبارزه با مواد مخدر در هرات نیز به نسبت سال‌های گذشته بیشتر شده، اظهارداشت: از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون ده‌‌ها تن از قاچاق بران، فروشندگان مواد مخدر و افرادیکه اقدام به تولید این مواد کرده‌ بودند توسط منسوبان امنیتی شناسایی و بازداشت شده‌است.

رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات خاطرنشان کرد: برنامۀ دولت افغانستان مبارزۀ پیگیر و قاطع در برابر گروه‌‌های مافیایی مواد مخدر است و از این تصمیم عقب نشینی نخواهد کرد.

در همین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نیز با تاکید بر اینکه باید پدیدۀ منفور موادمخدر و اعتیاد از این ولایت غربی کشور برچیده شود، از خانواده‌‌ها خواست تا به فرزندانشان در خصوص اضرار استفاده از این مواد توضیح بدهند و مواظب آنان باشند.

فرهاد مبارزه با تولید کنندگان و فروشندگان مواد مخدر را مسئولیت دولت وحدت ملی دانست و تصریح کرد: تلاش‌های آنان در مبارزه با کشت،تولید و ترانزیت مواد مخدر هم‌چنان ادامه دارد.

این در حالی‌است که اخیرا فرماندۀ نیروهای خارجی در غرب افغانستان نیز با تاکید بر اینکه مخالفان مسلح دولت تلاش دارند تا بازار فروش و تولید مواد مخدر را گرم نگهدارند، گفته‌است: گروه‌های مخالف مسلح دولت از مواد مخدر به عنوان بزرگترین منابع درامدشان استفاده کرده و در حال ترویج آن هستند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.