جدی 12, 1396 14:12 Asia/Kabul
  • ایران عملیات نظامی در داخل خاک افغانستان را تکذیب کرد

منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان عملیات نظامی قوای سپاه پاسداران ایران را در ولایت نیمروز در غرب افغانستان را به شدت تکذیب کرد و نشر این گونه اخبار  را اشتباه رسانه های منتشر کننده این خبر اعلام کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قندهار در جنوب افغانستان امروز در گفت و  گو با رادیو دری با اعلام این مطلب افزود که وی همانگونه گزارش ها را شنیده است ولی این گزارش ها کاملا نادرست می باشد وایران آن را با شدت رد می کند.

سید سعید قادری در مورد عامل نشر چنین گزارش ها گفت که در اصل این عملیات از سوی نیروهای سپاه ایران صورت گرفت که عملیات خیلی هم موفق بود ولی آن در داخل خاک ایران و در منطقه به نام نیمروز که تشابه اسمی با ولایت نیمروزافغانستان دارد در آنجا اجراء  شده است.

وی از رسانه هایی که این خبر را منتشر کرده اند خواسته است که خبر خود را تصحیح کنند.

او تصریح کرد که موضوع دولت افغانستان هم در این زمینه مناسب و معقول بوده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران گفت باید همواره چنین مسایل از راه های دولتی ودیپلوماتیک دو کشور حل و فصل شود تا حقایق به زودی تشخیص گردد.

قادری گفت در حال حاضر افغانستان و ایران در مرز مشترکشان، همکاری خوبی دارند.

مقام‌های افغان، نشر خبر آزادسازی یک انجنیر ایرانی توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران در ولایت نیمروز را رد کردند.

محمد سمیع تسل، والی نیمروز افغانستان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که  سربازان افغان به هیچ نیروی نظامی خارجی اجازه ورود به خاک افغانستان و انجام عملیات را نمی‌دهند.

والی نیمروز گفت هیچ فرد ایرانی به این ولایت انتقال داده نشده است.

صبح روز یکشنبه رسانه ها از قول محمد مارانی، قوماندان مرکز قدس نیروی زمینی پاسداران ایران در گفتگو با یک خبرگزاری ایرانی موسوم به "تسنیم"ادعا کرد که نیروی زمینی سپاه پاسداران در یک عملیات بیرون‌مرزی موفق به آزادسازی یک انجنیر ربوده شدۀ ایرانی از نزد اختطاف‌ گران در ولایت نیمروزدر جنوب افغانستان شده اند.