جدی 20, 1396 12:28 Asia/Kabul
  • آغاز باج‌گیری طالبان از موترهای باربری در  ولایت نیمروز‎

گروه طالبان با پخش خبرنامه‌ ای اعلام کرده‌ است از این پس از موترهای باربری و مسافربری مسیر ولایت نیمروز مالیات و محصول گمرکی اخذ خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،کمیتۀ اقتصادی گروه طالبان فرمی را منتشرکرده که بر اساس آن نرخ محصول گمرکی نیز مشخص شده است و رانندگان و صاحبان کالاهای تجارتی مکلف به پرداخت آن شدند.  

طالبان مسلح در جنوب غرب افغانستان تهدید کرده‌اند اگر این مالیات از سوی رانندگان و بازرگانان پرداخت نشود به موترهای حامل کالاها اجازۀ تردد داده نخواهد شد.

جمع آوری محصول ومالیه از سوی نیروهای مسلح طالبان از مدتی‌است در ولایت فراه آغاز شده و اینک ولایت نیمروز نیز شاهد این اقدام طالبان است.

اما مردم در غرب افغانستان با انتقاد از بی توجهی مسئولان دولتی تاکید کردند: هم اینک حکومت طالبان موازی با دولت افغانستان در بخش‌های مختلف این حوزه از کشور وجود دارد، قانون وضع می‌گردد و با کسانیکه در برابر آنان مقاومت کنند برخورد می‌شود.

ساکنان هرات، فراه و نیمروز که عمدتا در همین‌ مسیرها فعالیت‌های اقتصادی دارند، از دولت وحدت ملی می‌خواهند تا به این ناهنجاری‌ها پایان داده و راه‌های انتقال کالاهای تجارتی را امن سازد.

طالبان مسلح اما بی توجه به این نگرانی‌های شهروندان افغانستان برگه‌های رسید را نیز چاپ کرده و با نام امارت اسلامی در بدل اخذ مالیات به رانندگان می‌دهند.

فرماندهان گروه طالبان مستقر در نیمروز در این اعلامیه گفته‌اند، در منطقۀ «ده‌مزنگ» از توابع ولسوالی دلارام گمرک‌شان را ایجاد کرده‌اند.

با این‌حال جیلانی ابوبکر قوماندان امنیۀ ولایت نیمروز این گفتۀ طالبان را بی اساس دانسته و تاکید کرد، حاکمیت دولت افغانستان در همۀ بخش‌های کشور وجود دارد و نیروهای امنیتی با تمام توان در برابر اقدامات ضد دولتی و ضد مردمی این گروه ایستاده‌اند.

این مقام امنیتی نیمروز به طالبان هشدار داد مزاحم زندگی مردم نشوند و از آنان باج‌گیری نکنند.

از سوی دیگر کارشناسان در غرب افغانستان با بیان اینکه مردم از این اقدامات طالبان خسته شده و دولت باید به منظور تامین امنیت جانی و مالی آنان تلاش مضاعف بخرج دهد، گفته اند، اگر مسئولان امنیتی و دولتی از این مسایل سرسری عبور کنند و طالبان هم چنان از موترهای مسافربری و باربری اخاذی کنند، اعتماد مردم از دولت از بین خواهد رفت.

عبدالقدوس خطیبی آگاه مسایل افغانستان بر این باور است که اگر دولت وحدت ملی چاره‌ ای برای این معضل نیابد طالبان مناطق بیشتری را در اختیار خود خواهند گرفت و با قدرت بیشتری در برابر دولت ظاهر خواهند شد.

مسئولان شورای ولایتی فراه در همسایگی نیمروز نیز نگران حضور و فعالیت بیشتر طالبان در مسیر بزرگ راه‌ها هستند و تاکید دارند، نیروهای طالبان که از سوی کمیتۀ اقتصادی این گروه در مسیرهای مختلف فراه مستقر شدند، روزانه بین ۷ تا ۸ میلیون افغانی از محل دریافت مالیات و محصول از موترهای حامل کالاهای تجارتی پول به دست میاورند.

دادالله قانع منشی شورای ولایتی فراه گفته‌است، طالبان با به دست آوردن این مبالغ پولی مصارف و هزینه‌های جنگی خود را تامین می‌کنند و نیروهای بیشتری را نیز جذب می‌ کنند.

تا کنون مسئولان گمرک‌های نیمروز و فراه در این باره ابراز نظری نکردند.