جدی 20, 1396 15:51 Asia/Kabul

شماری از شهروندان و فعالان حقوق زن در ولایت هرات از دولت وحدت ملی خواستند تا بر اساس تعهداتش تبعیض جنسیتی را کنار بگذارد و نام مادر را نیز در شناسنامه‌های برقی ثبت کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، توزیع تذکره‌های برقی در دورۀ حکومت وحدت ملی از جنجالی‌ترین مواردی‌است که تا کنون به نتیجه نرسیده و اختلاف نظرهای فروانی را هم در بین اعضای کابینه دولت و هم در بین مردم به‌ وجود آورده‌است.

گاهی نیز اختلاف دیدگاه در بین اعضای پارلمان افغانستان در خصوص چگونگی چاپ و توزیع شناسنامه‌های برقی برای شهروندان باعث شده‌ بحث‌های داغی مطرح شود و گاهی نیز به برخوردهای فیزیکی انجامیده‌است.

سیمین و ثریا ۲ تن از فعالان حقوق بانوان در هرات درج نام مادر را در شناسنامه‌های اتباع افغانستان امری مهم دانسته و تاکید کردند: دولت افغانستان متعهد به رعایت حقوق مساوی برای زنان و مردان است و این اقدام می‌تواند گامی موثر برای برداشته شدن تبعیض جنسیتی باشد.

از سوی دیگرعزیزه کریمی رییس امور زنان ولایت هرات نیز با این‌عده از شهروندان هم‌نظر است و از مسئولان دولتی خواستار درج نام مادر در شناسنامه‌های جدید شد.

در این میان تنها بانوان نیستند که این درخواست را از دولت وحدت ملی دارند.

برخی مردان جامعه نیز خواستۀ مشابهی دارند و گفته‌اند: پدر و مادر نسبت به فرزندانشان از حقوق برابری برخوردارند و باید هیچگونه تبعیضی در بین آنان وجود نداشته باشد.

حسینه نیکزاد فعال حقوق زن در ولایت هرات که نگران گسترش تبعیض جنسیتی در کشور است با انتقاد از بی برنامگی دولت در این باره گفت: اگر مسئولان امر نام مادر را در شناسنامه‌ها درج نکنند این تبعیض هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

در چندسال اخیر چندین کارزار به منظور درج نام مادر در شناسنامه‌های اتباع افغانستان از سوی فعالان مدنی راه‌اندازی شده‌است.

این خواستۀ فعالان مدنی و برخی شهروندان افغانستان یکی از پیچیده‌ترین موضوعاتی‌است که تا کنون برای آن راه‌ حلی پیدا نشده‌است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.