اتحادیه اروپا برای بازرگانان افغان معافیت گمرکی در نظر می‌گیرد
(last modified 1396-10-20T12:43:02+00:00 )
جدی 20, 1396 17:13 Asia/Kabul
  • اتحادیه اروپا برای بازرگانان افغان معافیت گمرکی در نظر می‌گیرد

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفت: اتحادیه اروپا علاقمند به گسترش روابط تجاری بین افغانستان و اتحادیه اروپا بوده و تجار افغان می‌توانند از معافیت گمرکی و رفع محدودیت حجم صادارت به اتحادیه اروپا بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «پییر مایودون»، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، با «محمد محقق» معاون ریاست اجرائیه افغانستان دیدار و در خصوص مسائل مختلف گفت‌وگو کردند.

مایودون در این دیدار گفت: اتحادیه اروپا علاوه بر عرصه‌هایی که در سابق با افغانستان همکاری داشته، علاقمند به گسترش روابط تجاری بین افغانستان و اتحادیه اروپا می‌باشد و تجار افغان می‌توانند از سهولت‌هایی که براى آنها از طرف اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده از قبیل معافیت گمرکی و رفع محدودیت حجم صادارت به اتحادیه اروپا بهره‌مند شوند.

وی افزود: به مهاجرین افغانستانی که در سال‌های اخیر به اروپا رفته اند بر اساس قوانین رفتار می‌شود و مهاجرینی که به افغانستان باز می‌گردند از طرف اتحادیه اروپا مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مایودون خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت سیاسی فعلی افغانستان از نظر امنیتى حالت مطلوبى ندارد و اخیراً هم اوضاع داخلى دولت تنش آلود شده، شرایط ایجاب می‌کند اقداماتى در جهت مهار رویارویى داخلى انجام شود و ما طرفدار حل مسالمت آمیز مسائل می‌باشیم.

وی تاکید کرد: توسل به خشونت راه حل نیست زیرا رویکرد غیر مسالمت آمیز گرایش به گزینه‌هاى خشونت آمیز را گسترش می‌دهد و به چالش‌های موجود می‌افزاید.

سفیر اتحادیه اروپا درباره روند صلح افغانستان نیز گفت: برخی سران و اعضای طالبان که علاقمند به مذاکره و دورى از جنگ می‌باشند باید از آنان استقبال کرد و برای این منظور نیاز به یک دفتر و آدرس مطمئن در یک کشور دیگر مانند قطر احساس می‌شود که دولت افغانستان باید با آنان در این رابطه توافق کنند.

همچنین در این دیدار محمد محقق معاون ریاست اجرائیه افغانستان، با اشاره به کمک‌هاى اتحادیه اروپا در طول بیش از یک و نیم دهه اخیر، گفت: در زمینه گسترش روابط تجاری بین افغانستان و اتحادیه اروپا، به وزیر تجارت و صنایع افغانستان توصیه می‌کند تا راهکارهای عملی را در این زمینه در دست اجرا گیرد.

وی ضمن تأکید بر رعایت قوانین بین المللى درباره مهاجرین گفت : به وزارت امور مهاجرین افغانستان دستور می‌دهد تا ارتباط و همکاری نزدیکتری با اتحادیه اروپا داشته باشند.