جدی 21, 1396 13:21 Asia/Kabul

هزاران تن از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه‌های هرات از دوره تحصیلی فارغ شده و با برگزاری مراسم‌هایی فراغتشان را جشن می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، با پایان مراسم‌هایی که به مناسبت فراغت از تحصیل برگزار شده نگرانی‌هایی به دلیل پیدا کردن کار و بهره وری از تحصیلات به سراغ دانشجویان می آید. 

نبود زمینه‌های شغلی و کار برای آنعده از دانشجویانی که به امید رسیدن به مدارج بالاتر ۴ سال را در دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند، تبدیل شده به یکی از دغدغه‌های بزرگ زندگی‌ آنان.

شماری از جوانان هرات با ابراز نگرانی از نبود شغل مناسب برای تحصیل کردگان کشور گفته‌اند: همانند سال‌های گذشته جوانان که قشر پویای جامعه هستند مجبورند برای کار کشور را ترک کنند و به سرزمین‌های خارجی آواره شوند.

آنان هم چنان هشدار دادند؛ همین بیکاری و نبود شغل برای جوانان و بخصوص تحصیل کرده‌های جامعه باعث شده تا بسیاری از آنان تحت تاثیر تبلیغات گروه‌های تروریستی قرار بگیرند و به آنان به پیوندند.

تعدادی از دانشجویانی که فراغت از تحصیلانشان را جشن گرفته اند، تاکید دارند؛ اگر دولت افغانستان برنامه ریزی درستی به منظور ایجاد کار و جذب دانش‌آموختگان به ادارات دولتی را مساعد نسازد، فرار جوانان از کشور و بحران و ناامنی‌ها ادامه خواهد داشت.

در هرات این تنها جوانان نیستند که نگران آیندۀ شغلی شان می‌باشند بلکه مسئولان آمریت جوانان این ولایت نیز نبود کار را یکی از معضلاتی بر شمردند که اگر به آن توجه نشود آیندۀ کشور را با صدها مشکل روبرو خواهد کرد.

تواب مبارز، مسئول آمریت جوانان ادارۀ اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: نبود فرصت‌های شغلی باعث شده که بسیاری از جوانان علی‌رغم میل باطنی شان برای پیدا کردن لقمه نانی حتی به صفوف مخالفان دولت بپیوندند.

با این حال مسئولان محلی در هرات با تاکید بر اینکه مقام‌های دولتی همواره تلاش‌ کرده‌اند تا با راه‌اندازی پروژه‌های عام‌المنفعه، کارهای زیربنایی و ایجاد زمینه‌های تحصیلی و تعلیمی برای جوانان ایجاد اشتغال کرده و مسئولیت‌اش را ادا کند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت: آغاز پروژه انتقال گاز از کشور ترکمنستان به هند و پاکستان که از مسیر هرات عبور خواهد کرد، احداث خط آهن هرات-خواف، انتقال برق پروژه «تاپ» و ده‌ها پروژه ساختمانی  نوید خوشی برای دانش‌آموختگان و جوانان این ولایت است که می‌توانند به کار و اشتغال دسترسی پیدا کنند.

این مقام محلی در هرات خاطرنشان کرد: از بدو تاسیس دولت وحدت ملی تا کنون، زدودن فقر، ایجاد کار، جذب سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی از برنامه‌های دولت افغانستان برای ایجاد یک زندگی مرفه برای مردم این کشور بوده‌است.

اما آگاهان مسایل افغانستان بر این باورند که دولت نتوانسته بر تعهداتش مبنی بر ایجاد کار و رفاه عامه عمل کند و هنوز بی‌کاری کابوس شهروندان این کشور است.