جدی 25, 1396 12:04 Asia/Kabul
  • دیدار هیئت شورای امنیت سازمان ملل با سران دولت افغانستان

هیئت شورای امنیت سازمان ملل به ریاست خیریت عمروف رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشرف غنی دیدار کرد

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در این دیدار اعضای شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای امریکا، چین، بریتانیا، روسیه، فرانسه، سویدن، پولند، قزاقستان، بولیویا، ایتوپیا، کویت، هالند، پیرو، گینه استوایی و ساحل عاج، حضور داشتند.

بر اساس خبرنامه ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در این دیدار هر دوجانب پیرامون اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه، همکاری‌های منطقه ای، مبارزه با پدیده‌های تروریزم، فساد اداری، مواد مخدر و قاچاق آن، تسریع فرآیند صلح، انتخابات، اصلاحات، تقویت نظام، مشارکت زنان، نقش سازمان ملل در افغانستان به‌خصوص در زمینه‌های امنیتی و انکشافی وپیشرفت‌ها طی سه‌سال اخیر، تبادل نظر کردند.

این خبرنامه می افزاید : در این دیدار پیرامون نیاز گسترش  همکاری‌های منطقه ای بحث صورت گرفت و افزون براین خاطرنشان گردید که به‌منظور برقراری ثبات در افغانستان، فشارها بر پاکستان افزایش یابد و اقدامات مشترک برای گفت‌وگوها نیز صورت گیرد.

خبرنانه ی ارگ ریاست جمهوری به نقل از اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان می افزاید : ما در مناسبات منطقه ای و روابط اقتصادی با آسیای‌میانه، روسیه، چین و ایران، دست‌آوردهای خوبی داشتیم و با وجود این که به خاطر بهبود روابط با پاکستان هم تلاش هایی صورت گرفته، اما نتیجه‌ای در قبال نداشته‌است.

گفتنی است که در این دیدار  رئیس‌جمهور غنی نمونه‌ها و شواهدی را درخصوص تحرک، فعالیت‌، آموزش و تمویل گروه‌های تروریستی به شمول داعش در خارج از افغانستان، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد و تاکید نمود که حکومت افغانستان  ارا ده ای قوی برای برگزاری انتخابات دارد.

افزون بر این  خیریت عمروف سفیر قزاقستان در ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن تشکر از مهمان‌نوازی حکومت و مردم افغانستان، گفت که پس از سال ۲۰۱۰ این نخستین سفر هیات بلندپایۀ شورای امنیت سازمان ملل به افغانستان است.

وی هم چنین خاطر نشان ساخت که شورای امنیت سازمان ملل متحد از حکومت و مردم افغانستان و دیدگاه شما در مورد برقراری صلح و ثبات و انکشاف افغانستان حمایت می‌کند.

 عمروف با بیان این که هدف از این سفر هیئت شورای امنیت سازمان ملل  بررسی پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف در افغانستان به خصوص روند صلح و چگونگی تسریع پیشرفت‌ها است تاکید کرد هیئت شورای امنیت هم‌چنان راه‌هایی را بخاطر هماهنگی و همکاری بیشتر میان سازمان‌های منطقه ای و بین‌المللی در افغانستان، جستجو می‌نماید.

نیکی هیلی نماینده ی  امریکا در سازمان ملل که در ترکیب این هیئت شامل است نیز مدعی شد که با توجه به اهمیت امنیت و ثبات افغانستان برای امنیت منطقه هیات شورای امنیت به خاطر حمایت‌های بیشتر از افغانستان، به کابل سفر کرده‌است. هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد، دیدارها با رئیس جمهوری و سایر مسئولان حکومت وحدت ملی را مهم خوانده، گفتند در برگشت به مقر سازمان ملل، بخاطر کمک‌های بیشتر آن سازمان به افغانستان بخصوص در عرصه‌های امنیتی و انکشافی، تمرکز خواهد کرد.