جدی 28, 1396 13:13 Asia/Kabul

در یک هفتۀ گذشته، مخالفان مسلح دولت چندین بار حملات گستردۀ را بر مراکز پولیس و پاسگاه‌های امنیتی در ولایت فراه انجام داده‌اند که در نتیجۀ‌ آن دستکم ۴۰ تن از طرفین درگیری کشته، زخمی و یا ناپدید شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شب گذشته نیز طالبان مسلح پاسگاه امنیتی روستای «گنهکان» از توابع شهر فراه را مورد حملۀ گروهی‌شان قرار داده و بر این نگرانی‌ها افزوده‌اند.

ناصر مهری سخنگوی والی فراه به رادیودری گفت: طالبان در یک‌ماه گذشته تا کنون از تاکتیک حمله بر پاسگاه‌های امنیتی استفاده کرده و در این حملات تلفاتی هم برای نیروهای دولتی و هم برای مهاجمان مسلح به بار آمده‌است.

مهری با اشاره بر اینکه گروه‌های مخالف مسلح دولت قصد دارند تا مناطق بیشتری را در این حملاتشان به تصرف درآورده و مشکلات بیشتر امنیتی را برای دولت ومردم ایجاد کنند، تصریح کرد: نیروهای مشترک امنیتی به مخالفان تفنگداردولت اجازۀ فعالیت‌های این‌چنینی را نخواهند داد و با امکانات دست‌داشته شان جلو این واقعات را خواهند گرفت.

مهری به حملۀ شب گذشتۀ طالبان در منطقۀ «گهنکان»  نگاهی داشت و گفت: درحمله گروهی و تهاجمی طالبان که بعداز یک ساعت درگیری و رسیدن نیروهای کمکی به منطقه پایان یافت، ۶ تن از مخالفان مسلح دولت کشته شده و ۲ تن آنان شدیدا زخمی شدند.

این مقام محلی در فراه هم چنان گفت:‌ در این درگیری ۲ دستگاه موتورسیکلت و۲دستگاه خودرو سواری طالبان نیز منهدم شده‌است.

وی اوضاع کنونی در منطقه گهنکان را آرام توصیف کرد اما گفت: در گلوله باری اعضای گروه طالبان  ۲ تن از سربازان پولیس جان باخته‌اند.

با این‌حال مقام‌های امنیتی در ولایت فراه افزایش ناامنی و حملات مسلحانۀ مخالفان دولت بر مراکز پلیس در این ولایت را کار نهادهای استخباراتی کشور پاکستان دانسته و تاکید کردند: پاکستان از گروه‌های مخالف مسلح دولت وحدت ملی خواسته‌اند برای سقوط فراه تمام تلاش‌شان را بخرج دهند.

گل‌بهار مجاهد آمر امنیت قوماندانی امنیۀ ولایت فراه با ابراز نگرانی از بدتر شدن وضع امنیتی گفت: پاکستان به گونۀ مستقیم در بدامن کردن مناطق مختلف فراه نقش دارد و در حال گسترش برنامه‌هایش برای سقوط این ولایت به دست طالبان است.

این مقام امنیتی در فراه با اشاره بر اینکه نیروهای امنیتی در این ولایت با تمام توان مقابل این حملات گستردۀ طالبان ایستادگی کرده و اجازه نخواهند داد تا مزدوران خارجی امنیت و‌آرامش مردم را بر هم بریزند، تصریح کرد: در چند ماه اخیر تفنگداران مخالف دولت وحدت ملی از ولایت‌های هلمند، نیمروز، غور و ولسوالی شیندند ولایت هرات به دلیل ایجاد چالش‌های امنیتی وارد ولایت فراه شده و سنگین‌ترین حملات‌شان را در نقاط مختلف این ولایت انجام داده‌اند.

وی اقدامات اخیر طالبان را در انجام حملاتی برپاسگاه‌های امنیتی فراه تلاشی مذبوحانه دانست و تاکید کرد: مخالفان دولت و حامیان خارجی آنان دراین حملات شکست خواهند خورد.

مجاهد با ابراز نگرانی از کمبود نیرو و تجهیزات نظامی به منظور مقابله با طالبان در فراه، اظهار داشت: حملات مسلحانه بر مراکز پلیس و پاسگاه‌های امنیتی در فراه به دستور نظامیان پاکستانی انجام می‌شود.

در همین حال شورای ولایتی فراه نگران افزایش فعالیت‌های نیروهای مخالف دولت و از دست دادن پاسگاه‌های امنیتی در این ولایت است.

فرید بختور رییس شورای ولایتی فراه به رادیودری گفت: شدت حملات مخالفان تفنگدار دولت در فراه در این اواخر باعث نگرانی‌های شدیدی در بین مردم شده و از دولت افغانستان می‌خواهند تا جلو این تحرکات ضد دولتی و ضد مردمی طالبان گرفته شود.

بختور که به نمایندگی از مردم فراه صحبت می‌کرد، خاطرنشان ساخت: هر پاسگاه امنیتی که توسط طالبان تصرف شود و یا مراکز ولسوالی‌ها مورد حمله قرار بگیرد به همان پیمانه باور مردم نسبت به حاکمیت دولتی کاهش خواهد یافت.

وی از رهبران دولت وحدت ملی خواست تا به هر طریق ممکن راه حلی برای این بحران بیابند و مردم را از این نگرانی‌ها رهایی بخشند.

این گفته‌ها در حالی از سوی مسئولان محلی درفراه مطرح می‌شود که در یک‌ماه گذشته دستکم ۶ پاسگاه امنیتی نیروهای پلیس در حملۀ افراد مسلح مخالف دولت تصرف شده و سربازان این مراکز امنیتی کشته و یا زخمی شدند.

کلیدواژه