جدی 28, 1396 16:05 Asia/Kabul
  • شورای ولایتی هرات: انجام عملیات‌های نظامی در هرات بی نتیجه است

مسئولان شورای ولایتی هرات انجام عملیات‌های نظامی نیروهای امنیتی را به منظور سرکوب مخالفان مسلح دولت بی نتیجه دانسته و تاکید می کنند باید به دلیل تامین امنیت و نابودی تروریستان مسلح، وزارت‌های دفاع و داخلۀ افغانستان برنامه‌های مفیدی را روی دست گیرند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،وکیل‌احمد کرخی، مسئول کمیتۀ امنیتی شورای ولایتی هرات با اشاره بر اینکه فصل جنگی طالبان در حال فرارسیدن است، گفت: باید دولت وحدت ملی و بخصوص مسئولان ارشد نظامی راهبرد مقابله با گروه‌های تروریستی را از حالت دفاعی با حالت تهاجمی تغییر دهند.

این اظهارات مسئولان کمیتۀ امنیتی شورای ولایتی در حالی‌است که از چند روز گذشته تا کنون نیروهای امنیتی عملیات گستردۀ نظامی را به منظور پاک‌سازی کامل ولسوالی‌های شمالی هرات راه‌اندازی کرده و بر ادامۀ این عملیات تاکید کردند.

کرخی، مسئول کمیته امنیتی این شورا انجام این عملیات را بی نتیجه دانسته و میگوید،قطعات نظامی اگر به دنبال پایان حضور و فعالیت طالبان در ولایت هرات هستند، باید سنگرها و محل‌های تجمع طالبان را از زمین و هوا مورد حمله قرار دهند و آنان را در مراکزشان زمین‌گیر کنند.

ولسوالی‌های رباط سنگی، کشک کهنه و گلران در شمال ولایت هرات از جمله مناطقی هستند که این عملیات نیروهای مشترک امنیتی در حال حاضر در این محل‌ها جریان دارد.

اما ساکنین این ولسوالی‌ها ضمن اینکه از دولت می‌خواهند امنیت و آرامش را به مناطق محل زندگی آنان باز گردانند، تاکید کردند: این عملیات‌ها بارها در روستاها و ولسوالی‌های شمالی هرات انجام شده اما تامین امنیت مقطعی بوده و سرانجامی نداشته‌است.

آنان ضمن نگرانی از حضور و فعالیت مخالفان تفنگدار دولت می گویند، اگر قرار است عملیات نظامی در این ولسوالی‌ها راه‌اندازی شود، نیروهای امنیتی سعی کنند تا مواضعشان را ترک نکنند و سربازان امنیتی بیشتری به این محل‌ها برای جلوگیری از بازگشت طالبان جابجا شوند.

با این همه اما مسئولان محلی هرات از تداوم این عملیات‌های نظامی تا نابودی کامل افراد وابسته به گروه‌های تروریستی در این ولایت خبر دادند و تاکید کردند: سربازان امنیتی برنامه‌هایی را به هدف تامین امنیت و سرکوب طالبان در روزهای آینده در این ولسوالی‌ها روی دست دارند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، بر علاوۀ سربازان پیاده پلیس و ارتش قوای هوایی ولایت هرات نیز در این عملیات‌ها حضور دارند و از زمین و هوا مواضع طالبان حتی در دور ترین نقاط مورد حمله قرار گرفته و منهدم شده‌است.

این مقام محلی هرات خاطرنشان کرد، در این عملیات با حضور نیروهای مشترک امنیتی تا کنون ۹ تن از طالبان مسلح کشته شده و «ملا شمس‌الدین کاکر» ولسوال خودخواندۀ گروه طالبان برای ولسوالی رباط‌سنگی هرات نیز به شدت زخمی شده‌است.

این عملیات نظامی در حالی در ولسوالی‌های شمالی هرات راه‌اندازی شده که هم اکنون اوضاع امنیتی در ولسوالی‌های جنوبی هرات وخیم گزارش شده و افراد تفنگدار مخالف دولت وحدت ملی در این محل‌ها حضور و فعالیت چشمگیر ضد دولتی دارند.

ساکنین این ولسوالی‌ها نیز از دولت می‌خواهند قبل از گرم شدن هوا و بیشتر شدن فعالیت طالبان، عملیات‌های پاک‌سازی را نیز در این مناطق راه‌اندازی کند.