جدی 30, 1396 13:23 Asia/Kabul
  • کاهش شدید بهای پول ملی افغانستان در بازار هرات

کاهش شدید بهای افغانی پول رایج افغانستان در برابر دلار در بازار هرات نگرانی‌های جدی شهروندان و ارز فروشان این ولایت را برانگیخته‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،شهروندان هرات با نتقاد از دولت افغانستان میگویند این تحولات ارزی در هرات باعث شده که قیمت اجناس و اقلام مواد غذایی ثابت نباشد و هر روز با نوساناتی به همراه باشد.

آنان با بیان اینکه هر وقت بهای دلار در برابر پول افغانی افزایش پیدا می‌کند، بازار هرات نیز با افزایش قیمت مواد سوختی و خوراکی روبرو می‌شود، تاکید کردند: دول افغانستان باید به منظور ثابت ساختن بهای ارزهای خارجی کنترل و نظارت دقیق‌تری بر بازار ارز داشته باشد.

ارز فروشان هرات با بیان اینکه بازار هرات این روزاها با تحولاتی که بوجود آمده روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد میگویند، قیمت یک دلار در بازار هرات هم اکنون به ۷۰ افغانی رسیده‌، افزایشی که در سال‌های اخیز بی پیشینه بوده‌است.

شماری از شهروندان هرات مقصر اصلی این رویدادها را دولت افغانستان دانسته و با انتقاد از سیاست‌گذاران اقتصادی اظهار میدارند، عدم نظارت بر بازار و افزایش سرسام آور قیمت ارز باعث شده که مردم کم بضاعت ولایت هرات نتوانند حتی مایحتاج اولیۀ زندگی‌شان را تهیه کنند.

در این میان شماری از فروشندگان ارز در بازار هرات نیز با انتقاد از دولت وحدت ملی می‌گویند: کاهش شدید بهای پول ملی کشور در برابر ارزهای خارجی باعث بی ثباتی بازار شده و همه را نگران کرده‌است.

بهاءالدین رحیمی رییس اتحادیۀ صرافان ولایت هرات این بی ثباتی ارز را به نفع مردم ندانسته و از بانک مرکزی افغانستان خواست تا مداخله کرده و توازن نرخ را بوجود آورد.

کبیر حبیبی کارشناس اقتصادی در هرات بی ارزش شدن پول افغانی در مقابل ارزهای معتبر جهانی رالش به ضرر همۀ مردم افغانستان دانست و تصریح کرد: اگر نرخ ارزهای خارجی در برابر پول افغانی کنترل نشود، تورم و بی ثباتی مالی در کشور افزایش خواهد یافت.

در یک‌ دهۀ گذشته سابقه نداشته‌است پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی بخصوص دلار ارزشش را به این میزان از دست بدهد.

همه منتظر اند ببینند تا دولت افغانستان و بخصوص بانک مرکزی چگونه این اتفاق را مدیریت خواهد کرد.