جدی 30, 1396 16:13 Asia/Kabul
  • عبدالله:‌ کار احداث خط آهن بلخ - هرات آغاز می‌شود

رئیس اجرائیه افغانستان، در دیدار با معاون نخست‌وزیر ازبکستان اعلام کرد که طرف افغانستانی برای تامین مالی و آغاز کار خط راه‌آهن بلخ- هرات آمادگی کامل دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «عبدالله عبدالله»، رئیس اجرائیه افغانستان، صبح امروز (شنبه،۳۰ جدی) با «جمشید کوچکاروف» معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی ازبکستان و هیأتی از این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، عبدالله ضمن استقبال از بهبود و توسعه روابط میان دو کشور در عرصه‌های مختلف بر گسترش هرچه بیش‌تر روابط به ویژه در عرصۀ اقتصادی- ترانزیتی و فرهنگی تأکید کرد.

رئیس اجرائیه افغانستان، با اشاره به روابط تاریخی، مشترک و دیرینه دو کشور افغانستان و ازبکستان، تصریح کرد که فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی در منطقه وجود دارد و هر دو کشور می‌توانند با همکاری و تعامل از فرصت‌ها استفاده و با تهدیدها مقابله کنند.

عبدالله همچنین اعلام کرد که طرف افغانستانی برای تامین مالی و آغاز کار خط راه‌آهن بلخ- هرات آمادگی کامل دارد.

وی تاکید کرد که با توجه به تجربه خوب ازبکستان در زمینه احداث خط آهن، این کشور می‌تواند تحولی عظیم در اقتصاد افغانستان را رقم بزند و در وصل شدن این کشور به خط آهن جنوب آسیا نقش اساسی ایفا کند.

همچنین در این دیدار، جمشید کوچکاروف با اشاره به اینکه فصل جدیدی در روابط میان دو کشور باز شده است، اعلام کرد که ازبکستان به دنبال رایزنی در خصوص راه‌های عملی تامین مالی و آغاز کار خط آهن بلخ - هرات و وصل‌شدن ازبکستان و افغانستان به خط آهن ایران با طرف افغانستانی است.

وی همچنین افزود که عملی‌شدن این برنامه برای هر دو کشور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و می‌تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی را در منطقه فراهم سازد.