فراه، در یک قدمی سقوط‎
(last modified 1396-11-01T11:52:21+00:00 )
دلو 01, 1396 16:22 Asia/Kabul

شورای ولایتی فراه، اوضاع امنیتی در این ولایت را به شدت نگران کننده دانسته و گفته‌است: طالبان به دروازه‌های شهر رسیدند و احتمال سقوط کامل این ولایت به دست مخالفان مسلح دولت وجود دارد.

جمیله امینی عضو شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با رادیودری از پیش روی‌های نیروهای طالبان تا ۲ کیلومتری مرکز این ولایت خبر داده و تاکید کرد: سربازان امنیتی در حملات مسلحانۀ طالبان متحمل تلفات سنگینی شدند و توان مقاومت را ندارند.

امینی با بیان اینکه در شب گذشته طالبان موفق شدند در حملات گروهی‌شان بر ۳ پاسگاه امنیتی در مناطق سیدآباد در شمال شهر فراه، پاسگاه منطقه ریگی در شرق و پاسگاه «دوراهی مساو» در ولسوالی پشت رود این مراکز امنیتی را به تصرفشان درآورده و تعدادی از نیروهای امنیتی مستقر در این پاسگاه‌ها را بقتل برسانند.

عضو شورای ولایتی فراه با انتقاد از عدم توجه دولت و مسئولان ارشد نظامی به وضع ناهنجار امنیتی در این ولایت غربی کشور هشدار داد: اگر امروز و امشب نیروهای بیشتر نظامی و جنگ‌افزار برای منسوبان پلیس و ارتش نرسد احتمال سقوط کامل فراه به دست طالبان وجود دارد.

وی از کشته شدن «گل‌بهار مجاهد» آمر امنیت فرماندهی پلیس ولایت فراه در انفجار مین کارگذاری شدۀ طالبان خبر داد و اظهار داشت: این مقام پلیس با تعدادی از نیروهای امنیتی به منظور کمک به سربازان پولیس عازم روستای مساو بود که بامداد امروز بر اثر انفجار مین همراه با یک تن از سربازانش کشته شد.

امینی فرماندۀ پلیس ولایت فراه را بی‌کفایت خواند و گفت: پس از کشته شدن این مقام نظامی در فراه اوضاع امنیتی به مراتب بدتر از این خواهد شد.

رییس پیشین شورای ولایتی فراه با بیان اینکه طالبان مسلح بر شدت حملاتشان افزوده‌اند، تصریح کرد: در پی زد و خوردهای شب گذشته در فراه، ۵ سرباز پلیس جان باخته و ۸ تن دیگر ناپدید شده‌اند.

وی با انتقاد تند از «شاه‌جهان» والی ولایت فراه تصریح کرد: در وضعیت کنونی که باید همۀ مسئولان به منظور برنامه ریزی برای تامین امنیت گردهم جمع شوند، والی فراه در کابل به سر می‌برد و مردم این ولایت را تنها گذاشته‌است.

در همین حال «ناصر مهری» سخنگوی والی فراه به رادیودری گفت: اوضاع امنیتی پس از رسیدن نیروهای کمکی به محل آرام شده و سربازان پلیس وارتش در حال انجام عملیات پاک‌سازی و سرکوب مخالفان دولت هستند.

مهری با اشاره بر اینکه طالبان شب گذشته حملاتی را بر پاسگاه‌های امنیتی سازماندهی کرده بودند، خاطرنشان کرد: در این حمله که با مقاومت نیروهای امنیتی روبرو شد که در نتیجه دستکم ۱۰ تن از مخالفان مسلح دولت کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

وی از آغاز عملیات وسیع نظامی در مناطق مختلف ولایت فراه که تهدیدات امنیتی در‌آن وجود دارد خبر داد و تصریح کرد: نیروهای کمکی به ولایت فراه رسیده و هم اکنون فرماندهان ارتش و پلیس غرب افغانستان در این ولایت به منظور اجرایی شدن عملیات‌های ضد مخالفان دولت به سر می‌برند.

این مقام محلی ولایت فراه کشته شدن آمر امنیت قوماندانی امنیۀ همراه با یک تن از سربازانش را تایید کرد و افزود: افراد وابسته به گروه طالبان در یکی دو روز گذشته شکست‌های سنگینی خورده و در حال فرار هستند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان دولتی و شورای ولایتی فراه تا کنون ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی اعم از پلیس و ارتش در این نبردها کشته و یا زخمی شدند.

کلیدواژه