اعتراض مردم فراه از ناامنی‌ها و فرار هزاران تن از ساکنان آن
(last modified 1396-11-02T09:24:14+00:00 )
دلو 02, 1396 13:54 Asia/Kabul
  • اعتراض مردم فراه از ناامنی‌ها و فرار هزاران تن از ساکنان آن

پس از افزایش ناامنی‌ها، حضور و فعالیت مخالفان مسلح دولت افغانستان، سقوط پاسگاه‌های امنیتی و پیش‌روی‌های طالبان به سمت مرکز این ولایت و ولسوالی‌های آن ،هزاران تن از ساکنان ولایت فراه مجبور شدند خانه‌هایشان را ترک کنند و به مناطق دیگری از غرب افغانستان پناه ببرند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،مسئولان شورای ولایتی در فراه با ابراز نگرانی از این روند می گویند، دولت افغانستان باید هرچه زودتر به این نگرانی‌ها توجه کند و به منظور هرچه بهتر شدن وضع امنیتی تدابیر ویژه‌یی را در نظر بگیرد.

جمیله امینی عضو شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با رادیودری از قدرتمندتر شدن نیروهای مخالف مسلح دولت در بخش‌های مختلف این ولایت خبر داد و تاکید کرد: طالبان تا دروازه‌های شهر فراه نزدیک شده و اگر به این باره توجه نشود مشکلات بیشتر امنیتی بوجود خواهد آمد و مردم فراه با معضلات بیشتری دست به گریبان خواهند شد.

امینی اظهار داشت: هزاران تن از مردم ولایت فراه از بیم نبردهای شدیدی که در چند هفتۀ گذشته در این ولایت بوده‌است، سعی کرده‌اند به دلیل حفظ جان‌شان به ولایت‌های هرات و نیمروز فرار کنند.

این مقام محلی در فراه با اشاره بر اینکه در ولایت فراه مشکلات فروان امنیتی و اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد: مسئولان محلی و مقام‌های ارشد نظامی در کابل باید برای برون رفت ازاین معضل برنامه‌ها و عملیات‌های نظامی را بزودی سازماندهی کنند.

با این حال مسئولان نظامی در غرب افغانستان که همینک در ولایت فراه به سر می‌برند تاکید می کنند نیروهای پلیس و ارتش به اندازۀ کافی وارد ولایت فراه شده و در حال انجام عملیات پاک‌سازی در مناطقی که احتمال حضور مخالفان دولت است می‌باشند.

محمدناصر هدایت، فرماندۀ پایگاه ۲۰۷ ارتش در غرب افغانستان اعلام کرده است، طالبان در این اواخر از سایر ولایت‌های حوزه به منظور برهم زدن امنیت و تصرف بخش‌هایی از فراه وارد این ولایت شده و چند روزی نگرانی‌هایی را بوجود آورده بودند که به شدت سرکوب شده و تلفات و خسارات زیادی را متقبل شدند.

از سوی دیگر شماری از شهروندان فراه که نگران بدتر شدن وضع امنیتی هستند دوکان‌ها و محل‌های کارشان را به رسم اعتراض تعطیل کرده و با راه‌اندازی تظاهراتی از مقام‌های محلی خواستار تامین امنیت جانی مردم شدند.

این تعداد از ساکنین شهر و ولسوالی‌های فراه والی و قوماندان امنیۀ این ولایت را به بی پروایی در قبال جان و مال مردم متهم کرده و هشدار دادند: اگر به زودی تمهیدات ویژۀ امنیتی روی دست گرفته نشود همانند سال گذشته طالبان شهرها و ولسوالی‌ها را به تصرفشان درخواهند آورد.

محمد جمعه عدیل قوماندان پلیس غرب افغانستان که به منظور بررسی اوضاع امنیتی به این ولایت جنگ‌زدۀ کشور سفر کرده، به مردم اطمینان داد که طالبان را در هرجایی‌که باشند هدف قرار خواهد داد و بزودی اوضاع به حالت عادی برخواهد گشت.

طالبان از سال‌ها قبل تا کنون در برخی روستاها و ولسوالی‌های فراه حضور و فعالیت نظامی دارند.

در یک‌ماه گذشته شدت حملات مخالفان تفنگدار دولت بر علیه مواضع نیروهای امنیتی بیشتر شده و وحشت و ناامنی را در بین مردم بوجود آورده‌است.

از ولایت‌های هرات و نیمروز در همسایگی فراه خبر می‌رسد که صدها خانواده با مشکلات فروانی توانستند از این ولایت فرار کنند و وارد مناطق امن شوند.

آگاهان مسایل افغانستان بر این باورند که اگر این روند ادامه پیدا کند خانواده‌های بیشتری  از خانه‌هایشان آواره می‌شوند و در روزهای سرد زمستان در شرایط نامناسبی قرار خواهند گرفت.