دلو 02, 1396 16:18 Asia/Kabul

شماری از فرهنگیان ولایت هرات از بی توجهی دولت افغانستان به پیشکسوتان فرهنگ و ادب این ولایت گلایه مندند و تاکید دارند: مسئولیت مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ است که نام و نشان شعرا، نویسندگان، هنرمندان و فرهنگیان این سرزمین را زنده نگهدارند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، آنان با ابراز نگرانی از به فراموشی سپرده شدن کدرهای با ارزش فرهنگی و پاسداران ادب هرات، گفته‌اند: اگر مسئولان برنامه‌هایی را به منظور شناسایی بهتر چهره‌های هنر و فرهنگ افغانستان روی دست نگیرند، نسل‌های بعدی با تاریخ و فرهنگ‌شان بیگانه خواهند شد.

این گفته‌ها در مراسمی که به منظور گرامی‌داشت از بیستمین سال درگذشت هنرمند چیره دست، نویسنده و شاعر افغانستانی استاد «محمد سعید مشعل» در هرات برگزار شده بود، مطرح شد.

در این مراسم برخی از فعالان فرهنگی، مسئولان ادارۀ اطلاعات و فرهنگ و تنی چند از هنرمندان و شاعران هرات حضور داشتند.

فعالان فرهنگی درهرات اما از مسئولان دولتی نسبت به بی توجهی آنان به فرهنگ و ادب دل خوشی ندارند و تاکید دارند باید بیشتر از هر موضوع دیگری به منظور زنده نگهداشتن تاریخ با عظمت افغانستان که گره خورده با فرهنگ و ادب است تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

مصطفی مشعل از نوادگان استاد مشعل کارهای انجام شده به منظور انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر که از سوی دولت انجام شده را کافی ندانست و تصریح کرد: مشعل تمام عمر خودرا به دلیل زنده نگهداشتن فرهنگ اصیل هرات و پاسداری از ارزش‌های ادبی و هنری این سرزمین صرف کرد اما آنگونه که بایستۀ این استاد می‌باشد از هنر وی حراست نشده‌است.

شماری از‌ کارشناسان فرهنگی نیز در این مراسم یادبود از استاد مشعل حضور داشتند و نگرانی‌هایی را در خصوص فراموشی مسئولان و مردم از هنر‌های اصیل افغانی از جمله معماری، حکاکی، مینیاتور، تذهیب، شعر، داستان و نقاشی مطرح کردند.

ولی‌شاه بهره آگاه مسایل فرهنگی از کم توجهی دولت به هنرمندان و فرهنگیان گلایه و تاکید کرد: به دلیل همین عدم توجه مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ برخی از چهره‌های فرهنگی و هنری هرات به فراموشی سپرده‌ شده‌اند.

اعضای شورای ولایتی هرات نیز توجه به فرهنگ و ادب را لازمه ی حکومت‌داری مردمی دانسته و گفته‌اند: کشور در حال جنگ و بحران است و تهاجمات فرهنگی از هر سو جریان دارد و در چنین شرایطی اگر بی توجهی به فرهنگ نیز ادامه داشته باشد، آیندگان هرگز در خصوص ارزش‌های فرهنگی و هنری کشور چیزی نخواهند دانست.

محمدسعید مشعل، در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در ولسوالی تیورۀ ولایت غور چشم به جهان گشود.

این هنرمند، نویسنده و شاعر معاصر کشور فعالیت‌های ارزندۀ برای زنده نگهداشتن هنر انجام داده که به همین دلیل بسیاری از فرهنگیان افغانستان «مشعل» را زنده کنندۀ مکتب هنری بهزاد می‌دانند.

استاد مشعل در بخش‌های مینیاتور، تذهیب، طراحی، مجسمه سازی، گچ‌بری، نقاشی، خطاطی و سرایش شعر دست بالایی داشت.

وی سرانجام در ماه دلو سال ۱۳۷۶ خورشیدی چشم از جهان فروبست.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.