دلو 03, 1396 12:32 Asia/Kabul
  • محقق: جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم با افغانستان یکصدا شود

محمد محقق در این دیدار با سفیر انگلیس ضمن ابراز نگرانی از افزایش ناامنى و گسترش تروریست‌ها به شمال افغانستان گفت: برای از بین بردن تروریسم در افغانستان باید جامعه جهانی و حکومت و مردم افغانستان یکصدا و یکدست تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «نیکولاس کی» سفیر انگلیس در کابل، با «محمد محقق» معاون ریاست اجرائیه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین روی تحولات اخیر افغانستان، انتخابات و مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر کردند.

سفیر انگلیس در این دیدار سال گذشته را سالی تلخ برای مردم افغانستان و خصوصا جامعه هزاره خواند و گفت: حمله بر مراکز دینی و غیر نظامیان تلفات زیادی را به بار آورده و این امر موجب می‌شود تا با تروریسم مبارزه جدی و همه جانبه صورت گیرد.

وی ضمن استقبال از طرح امنیتی حفاظت از مساجد و مراکز دینى افزود: اجرای این طرح بر کاهش حملات تروریستی موثر است.

کى با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و تنش‌های بوجود آمده، نگرانی خود را از ادامه تنش‌هاى موجود ابراز و تاکید کرد: مسائل داخلی افغانستان باید بطور مسالمت‌آمیز و در اسرع وقت حل شود تا انتخابات به موقع برگزار شود.

سفیر انگلیس در خصوص انتخابات نیز تصریح کرد: جامعه جهانی خواهان برگزاری انتخابات شفاف، به موقع و عادلانه در افغانستان است.

محمد محقق نیز در این دیدار ضمن ابراز نگرانی از افزایش ناامنى و گسترش تروریست‌ها به شمال افغانستان گفت: انگلیس همواره نقش مهمی در بازسازی و تامین صلح در افغانستان را داشته است.

وی افزود: داعش طی دو و نیم سال گذشته، علاوه بر جنگ‌هاى خونین و عملیات انتحارى کور در مناطق مشرقى و جنوب و شمال افغانستان، ١٦ حمله خونین به مراکز دینی و تجمعات مردمی جمعه هزاره و تشیع سازماندهى کرده که طی آن بیش از یکهزار و دویست غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

محقق تاکید کرد: برای از بین بردن تروریسم در افغانستان باید جامعه جهانی و حکومت و مردم افغانستان یکصدا و یکدست تلاش کنند.

معاون ریاست اجرائیه افغانستان خاطرنشان کرد: اگر طرح امنیتی حمایت از مساجد و مراکز دینى مفید واقع شد، عملی شدن طرح امنیتی و اداری مناطق مرکزی که قبلا به شورای امنیت ارائه شده است، نیز به تامین امنیت مناطق مرکزى کمک کرده و از بروز حواث ناگوار جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: ما طرفدار برگزاری انتخابات هستیم و روی آن تاکید می‌کنیم و زمینه انتخابات باید به شکلی فراهم شود که همه احزاب و جریان‌های سیاسی و مدنی در آن شرکت کرده و نیز نظارت همه جانبه داشته باشند.

محقق در خصوص تنش‌هاى موجود بین بلخ و کابل نیز گفت: ما همیشه نقطه نظرات خود را بطور صریح بیان کرده‌ایم که مسأله از طریق مفاهمه و مذاکره بدون توسل به خشونت حل شود زیرا خشونت راه حل نیست.

وی افزود: در صورتى که از طرف دولت ضرورتی احساس شود، با توجه به شرایط کشور، براى ایفای نقش مثبت آمادگى دارند، در غیر آن آرزو می‌کنم قضایا بطور مسالمت‌آمیز و مطلوب با قناعت طرفین حل و فصل شود.