دلو 09, 1396 11:28 Asia/Kabul
  • مردم منتظر تصمیم دولت در برابر حملات تروریستی در کابل

انجام حملات تروریستی و خونبار در افغانستان که بر اثر آن تا کنون هزاران تن از شهروندان این کشور کشته و یا زخمی شدند، اعتراضات گستردۀ ساکنین ولایت‌های غرب افغانستان را درپی داشته و تاکید شده‌است، مردم باید بیدار باشند و آگاهانه مسایل را بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،شماری از شهروندان هرات با انتقاد از آحاد مردم که در برابر چنین رویدادهایی خاموش هستند، میگویند تنها نکوهش رویدادهای تروریستی در افغانستان نمی‌تواند دردی از مردم مظلوم این کشور را درمان کند و باید چارۀ اساسی برای پایان این حوادث خونبار جستجو شود.

حملات برنامه ریزی شده برای برهم زدن ثبات و امنیت اکنون در پایتخت افغانستان دنبال می‌شود و هر روز غمی دیگر بر غم‌های مردم این کشور می‌افزاید.

حملات تروریستی اخیر در کابل صدها تن از کابلیان را به خاک و خون کشاند و هزاران خانواده را در ماتم از دست دادن فرزندانشان به فرش غم نشاند.

این غم سنگین اکنون بر دل‌های همۀ مردم افغانستان سنگینی می‌کند و صدای اعتراض و انتقاد آنان را از بی برنامگی دولت به دلیل مهار این حملات در پی داشته‌است.

اما آنگونه که دیده می‌شود رویدادهای تروریستی و کشته و زخمی شدن مردم در برابر چشم هم‌نوعانشان به یک امر معمول بدل شده و گویا مردم این سرزمین هر روز منتظر مرگشان هستند.

شهروندان هرات نگران اوضاع هستند و با تاکید بر اینکه نباید مردم خسته از جنگ و بحران افغانستان بیشتر از این قربانی تروریسم شوند، تصریح می کنند، گروه‌های تروریستی در پی حضور فعال‌شان در افغانستان هستند و دولت این کشور و حامیان خارجی آن مسئولیت تامین امنیت جان و مال مردم را دارند.

اینکه چگونه یک موتر مملو از مواد منفجره خودش را به قلب کابل می‌رساند و با انفجار آن صدها تن را به خاک و خون می‌کشاند پرسشی‌است که تاکنون نه مسئولان امنیتی و نه هم رهبران دولت وحدت ملی برای آن پاسخ روشنی ارائه نکرده‌اند.

این برای بار نخست نیست که چنین رویدادی از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.

ادارات کشفی و استخباراتی بخصوص امنیت ملی افغانستان به ندرت توانسته‌ است این حملات را شناسایی کند و برای جلوگیری از آن اقداماتی را انجام دهد.

عبدالرحیم صالحی از کارشناسان اجتماعی در ولایت هرات با بیان اینکه مردم منتظر عملکرد قوی دولت در برابر چنین رویداد‌هایی می‌باشند، اظهار داشت، واکنش رهبران دولت وحدت ملی پس از وقوع این حملات تروریستی فقط یک چیز است، صدور بیانیه و محکومیت این جنایات با شدیدترین الفاظ که این کافی نیست.

با این حال جواد عمید کنشگر مدنی در ولایت هرات بار دیگر دولت را غرق در مشکلات داخلی اش دانست و گفت، رهبران وحدت ملی بجای اینکه راه‌کاری برای پایان نابسامانی‌های کشور پیدا کنند، به دنبال زدوبندهای سیاسی‌شان هستند.

عمید با ابراز نگرانی از این رویدادها، مردم افغانستان را قربانی این بی توجهی‌ها دانسته و افزود،با وجود اینکه مردم مظلوم افغانستان بارها صدای اعتراض و انتقادشان را از افزایش ناامنی‌ها، بیکاری و بحران اقتصادی در کشور بلند کرده‌اند، اما گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم وجود ندارد.

حملات تروریستی در کابل، حملات مسلحانۀ طالبان در فراه و درگیری‌ها در برخی ولسوالی‌های هرات نگرانی‌ها از گسترده‌تر شدن این ناامنی‌ها بیشتر شده و مردم نیز منتظر اند تا تصمیم رهبران دولت وحدت ملی در روزهای آینده چه خواهد بود.