دلو 09, 1396 15:37 Asia/Kabul

افزایش ناامنی‌ها در افغانستان و فعالیت‌های نظامی مخالفان مسلح دولت گردشگران خارجی را نسبت به بازدید از اماکن تاریخی و بناهای با ارزش فرهنگی هرات دل‌سرد کرده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان مدیریت گردشگری ادارۀ اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می گویند: تهدیدات فراوان امنیتی در نقاط مختلف افغانستان سایۀ سنگین خودرا بر روی بازدیدهای علاقه‌مندان فرهنگ، هنر و تاریخ ولایت هرات گسترده و در هر هفته ۴ تا ۵ تن از این گردشگران خارجی از بناهای تاریخی هرات بازدید می‌کنند.

عبدالرزاق قاری‌زاده مدیر گردشگری قلعۀ تاریخی اختیارالدین در هرات با اشاره بر اینکه ناامنی‌ها، پیش‌روی‌های طالبان و حملات مخالفان مسلح دولت بر مراکز امنیتی باعث شده تا بسیاری از گردشگران خارجی از بیم کشته شدن و ربوده شدنشان دیگر جرات نکنند از هرات بازدید نمایند، گفت: افزایش حملات تروریستی در کشور در بین بازدید کنندگان خارجی از اماکن تاریخی هرات وحشت ایجاد کرده و آنان را از سفر به افغانستان بازداشته‌است.

در همین حال فرهاد از مسئولان نمایشگاه فرهنگ و ارتباطات که ناامنی‌ها و حملات تروریستی بازدید کنندگانش را به شدت کاهش داده نیز نگران این وضعیت است.

فرهاد با اشاره بر اینکه در هر ماه ۲ تا ۳ شهروند خارجی به منظور بازدید از این نمایشگاه به هرات میایند، تصریح کرد: اگر دولت افغانستان نتواند امنیت جانی و روانی مردم و گرشگران خارجی را تامین کند، این صنعت که تازه در کشور جان گرفته‌است، به حاشیه رانده خواهد شد.

شهروندان هرات نیز از این وضعیت به شدت ناراضی هستند و تاکید دارند: هرات از جملۀ ولایت‌های باستانی و تاریخی کشور است و نباید تنش‌ها و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی باعث شود تا گردشگران حاضر نشوند از هرات و بناهای تاریخی آن بازدید کنند.

با وجود این نگرانی‌ها و انتقادات علیه دولت افغانستان اما مقام‌های محلی در هرات از تامین امنیت و راه‌اندازی تورهای گردشگری برای جهانگردان خارجی خبر داده و تاکید کردند: هیچ مشکل امنیتی که جان و مال گردشگران را تهدید کند در ولایت هرات وجود ندارد و نیروهای امنیتی اوضاع را درهمۀ بخش‌ها تحت کنترل‌شان دارند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر خواست تا بدون تشویش و نگرانی از اماکن تاریخی هرات بازدید کنند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.