دلو 10, 1396 12:43 Asia/Kabul

مسئولان اتاق‌های تجارت ولایت هرات با انتقاد از بی برنامگی دولت به دلیل مهار ناامنی‌ها و ایجاد فضای مناسب کار و اشتغال، تاکید کردند: بسیاری از کسانی که میلیون‌ها افغانی از پولشان را در هرات و سایر نقاط کشور به منظور توسعۀ افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حالا نگران بدتر شدن امنیت هستند و زحماتشان را بر باد رفته می‌دانند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شماری از مسئولان اتحادیه‌های تجارتی و اقتصادی در هرات، نگران بدتر شدن وضع امنیتی هستند و پافشاری دارند، فرار سرمایه‌ها و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به وضع امنیتی کشور باعث شده تا طرح‌ها و پروژه‌های انکشافی و تجارتی به حالت رکود روبرو شود.

احمد سعید از بازرگانان ولایت هرات بر این باور است که مسئولان امنیتی کشور باید به هرگونۀ ممکن اوضاع را درکنترل‌شان درآورند و عاملان ناامنی‌ها را سرکوب کنند.

سعید تاکید کرد: اگر دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان بیشتر از این بتوانند چالش‌های امنیتی را برای مسئولان دولتی و مردم ایجاد کنند، اقتصاد نیم‌بند افغانستان نیز به همان پیمانه به سرازیری سقوط روبرو خواهد شد.

زبیر رحیمی، رییس اتحادیۀ تاجران جوان ولایت هرات نیز نگران کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور است و پافشاری دارد، اگر دولت وحدت ملی راه چاره ای به منظور تامین امنیت جستجو نکند، هیچ بازرگان خارجی جرات نخواهد کرد تا به منظور همکاری‌های اقتصادی با مردم افغانستان وارد این کشور شود.

سیدعظیم کبرزانی، عضو شورای ولایتی هرات با بیان اینکه افزایش ناامنی‌ها و تلاش‌های مخالفان مسلح دولت به منظور برهم زدن ثبات و امنیت، آحاد مردم را نگران آیندۀ کشور کرده‌است، تاکید کرد: این رویدادها باعث افزایش موارد مهاجرت‌ها، کاهش شدید سرمایه‌گذاری و رکود اقتصادی کشور خواهد شد.

در چنین شرایطی چشم امید همۀ مردم به نسل جوان و تحصیل‌کردۀ افغانستان دوخته شده تا شاید بتوانند با تدبیر و مدیریت آیندۀ این مملکت خسته از جنگ و نابسامانی را بسازند.

اما شماری از دانشجویان در هرات نیز از این همه بحران خسته شده و با بیان اینکه افغانستان نیاز به کدرهای متخصص و تحصیل‌کرده دارد، گفته اند: ادامۀ مشکلات امنیتی و نبود یک دورنمای امیدبخش، انگیزه را برای ادامۀ تحصیل و آموزش از آنان گرفته‌است.

عبدالقادر رحیمی، رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات، ضمن نکوهش این رویدادهای خونبار دولت وحدت ملی و گروه‌های تروریستی در کشور را عامل وارد شدن تلفات و خسارات به افراد غیرنظامی می‌داند.

ناامنی‌ها و حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان مردم این کشور را به آیندۀ خوب و روشن بدبین کرده و عموما به دنبال راهی برای فرار از این همه مشکلات می‌گردند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.