دلو 15, 1396 17:08 Asia/Kabul

رییس شورای علما و روحانیون ولسوالی «رباط‌سنگی» ولایت هرات با صدور اعلامیه‌ای از خطبا و امامان جمعه خواسته‌است تا از مردم بخواهند برای حفظ پروژه‌های عام‌المنفعه و طرح‌های زیربنایی از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در این اعلامیه از مخالفان مسلح دولت که در مسیر انتقال خط لوله گاز «تاپی» فعالیت‌های ضد دولتی دارند خواسته‌ شده‌است تا مانع کار این پروژه نشوند و از آن حمایت کنند.

مولوی عبدالغنی جمشیدی رییس شورای علمای رباط سنگی مستقیما از علما و روحانیون خواسته‌است تا در نمازهای جمعه در مورد فواید ایجاد طرح‌های زیربنایی، توسعه و پیش رفت‌های اقتصادی با مردم صحبت کنند.

مولوی جمشیدی با بیان اینکه افغانستان در وضعیت بد اقتصادی و امنیتی قرار دارد و باید به منظور هرچه بهتر شدن این وضع، ایجاد کار و اشتغال صورت گیرد، تصریح کرد: یکی از این پروژه‌های بزرگ خط لوله گاز است که از کشور ترکمنستان وارد افغانستان می شود و به منظور تامین انرژی مورد نیاز کشورهای پاکستان و هند از این مسیر عبور خواهد کرد.

وی مسئولیت هر فرد افغانستان دانست که به منظور هرچه بهتر شدن کار این طرح عمرانی تلاش کنند و مسایل و اختلافاتشان مانع روند کار تاپی نشود.

از سوی دیگر شماری از علمای دینی و امامان مساجد جامع در این ولسوالی مهم هرات که قرار است تا چند روز آینده میزبان روسای جمهور 4 کشور عضو تاپی باشد، با حضور در اداره ارشاد، حج و اوقاف ولایت از اجرایی شدن پروژه تاپی که منافع بی‌شماری برای دولت و مردم افغانستان دارد حمایت کرده از تفنگدارن مخالف دولت و افراد مسلح غیرمسئول خواسته‌اند به این طرح انکشافی کشور آسیبی نرسانند.

در همین حال «سیدمحمد شیرزادی» رییس اداره ارشاد و اوقاف ولایت هرات از این اقدام علما و روحانیون پشتیبانی کرد و ضمن محکوم کردن آسیب رساندن به پروژه های ملی از همه مخالفان دولت خواست تا به منظور اجرایی شدن طرح تاپی که باعث رونق و انکشاف افغانستان خواهد شد، اقدامات خصمانه را کنار گذاشته و برای بازسازی کشور کنار مردم‌شان باشند.

در حالیکه مردم و مسئولان محلی در حال آماده شدن برای افتتاح پروژه تاپی در ولایت هرات هستند، مسئولان محلی از مسدود شدن 2 شرکت که قصد داشتند با اغفال مردم و سو استفاده از وضعیت برخی را به عنوان کارمند در این پروژه استخدام کنند خبر داده و تاکید کردند: تاکنون هیچ برنامه برای استخدام وجود ندارد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات با بیان این مطلب تاکید کرد: مردم باید فریب اینگونه مسایل را نخورند و منتظر باشند تا از طرق‌ قانونی و از سوی مسئولان این پروژه روند جذب نیرو آغاز شود.

از سوی دیگر «جواد عمید» کنشگر مدنی در ولایت هرات از مسئولان محلی خواست تا نگذارند افراد سودجو حیثیت این پروژه ملی را زیر سوال ببرند.

مقام‌های محلی در هرات تاکید کردند: در چند روز آینده شاهد افتتاح 4 پروژه مهم و ارزشمندی است که تحولات اقتصادی فروانی را به دنبال خواهد داشت.

در شهر هرات هم اکنون آمادگیها برای استقبال از روسای جمهور کشورهای هند، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان گرفته شده و در 29 نقطه از این شهر تلاش‌ها برای بازسازی و به‌سازی نیز جریان دارد.

کلیدواژه