دلو 19, 1396 11:34 Asia/Kabul

مقام‌های محلی در ولایت فراه از جابجایی ده‌ها تن از سربازان خارجی به منظور هدف قرار دادن نیروهای مخالف مسلح دولت در این ولایت خبرداده و تاکید کرده‌اند، فراه هرگز جایی برای حضور و فعالیت تفگداران مخالف دولت نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «بصیر سالنگی» والی فراه با بیان اینکه برنامه‌های منظمی به منظور هرچه بهتر شدن وضعیت امنیتی و سرکوب مخالفان دولت روی دست است، تصریح کرد: دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان پس از تغییرات در رهبری این ولایت رو به فرار هستند و توان مقابله با نیروهای امنیتی را ندارند.

وی از حضور سربازان ایتالیایی در بخش‌هایی از ولایت فراه خبر داد که در قالب نیروهای ناتو فعالیت دارند و از این پس در عملیات‌های نظامی زمینی و هوایی همراه سربازان افغان بر ضد گروه‌های تروریستی مبارزه خواهند کرد.

سالنگی از آغاز عملیات‌های گسترده نظامی در بیشترین مناطق ولایت فراه سخن گفت و اظهار داشت: طالبان در ماه‌های گذشته موفق شده‌ بودند تا برخی پاسگاه‌های امنیتی را مورد حمله قرار داده و نگرانی‌هایی را در بین مردم به وجود آورند که با اعزام نیروهای بیشتر امنیتی و دفاعی و هم‌چنان تجهیزات کافی اینک امنیت و آرامش مجددا به این ولایت برگشته‌است.

والی فراه هم چنان گفت: این گروه از نیروهای ایتالیایی هم اکنون پایگاه نظامی شان را در میدان هوایی این ولایت ایجاد کرده و در هماهنگی با مقام‌های امنیتی و دفاعی افغانستان هستند.

سالنگی که یکی از جنرال‌های افغانستان است، تاکید کرده که جنگ در ولایت فراه با نیروهای مخالف مسلح دولت را خودش رهبری خواهد کرد و به فرد و یا گروهی اجازه نخواهد داد تا امنیت مردم را مختل کنند.

وی که از شماری از پاسگاه‌های امنیتی در ولایت فراه بازدید کرده خاطرنشان کرده‌است: عمده‌ترین مشکلاتی که سربازن افغان در این ولایت با آن روبرو هستند، کمبود تجهیزات و نیروهای اندک نظامی می‌باشد.

4 سال قبل نیروهای خارجی مستقر در ولایت فراه بر اساس برنامه ریزی‌های که ناتو انجام داده بود از این منطقه خارج شده و تامین امنیت به نیروهای افغان واگذار شد.

اما در این سال‌ها نیروهای مخالف مسلح دولت توانمندتر از قبل ظاهر شده و مشکلات فروانی را هم برای مردم و هم برای مسئولان دولتی در این ولایت غربی کشور ایجاد کرده‌اند.

«عارف شاه‌جهان» والی فراه از وظیفه‌اش استعفا داد و وزیر داخله افغانستان قوماندان امنیه این ولایت را به دلیل افزایش ناامنی‌ها و ناتوانی وی در مهار آن از وظیفه سبکدوش کرد.

پس از تقرر مقام‌های ارشد نظامی و دولتی در فراه و اعزام نیروهای بیشتر امنیتی و دفاعی به این ولایت اکنون حملات مسلحانه مخالفان دولت کاهش یافته‌است.

فراه در غرب افغانستان و در همسایگی ولایت هرات یکی از مناطق ناامن کشور است که طی سال‌های گذشته تا کنون بارها مورد حملات سنگین گروه طالبان قرار گرفته و در این حملات صدها تن از طرفین درگیری کشته و یا زخمی شدند.

کلیدواژه