دلو 22, 1396 14:04 Asia/Kabul

والی هرات بر تحکیم و تداوم روابط نیک و حسنه بین دو ملت و دو دولت اسلامی ایران و افغانستان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «محمدآصف رحیمی»، والی هرات که در مراسم گرامیداشت از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران سخنرانی می‌کرد، انقلاب مردم مسلمان ایران را دلیل اصلی بیداری امت اسلامی در نقاط مختلف جهان به رهبری امام خمینی(ره) دانست.

 

این مقام دولتی هرات خاطرنشان کرد: این انقلاب اسلامی که به رهبری حضرت امام خمینی(ره) به پیروزی رسید و در حدود 4 دهه از عمر پر بار آن می‌گذرد به دستاوردهای فراوان علمی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی نایل شده‌است.

وی با بیان اینکه کشورهای ایران و افغانستان میراث داران اصلی "خراسان کهن" هستند، گفت: روابط دو کشور دارای عمیق‌ترین حد ممکن است و با وجود اشتراکات فراوان، هرگز این دوستی و برادری از بین نخواهد رفت.

والی هرات مبادلات اقتصادی و ترانزیتی ایران و افغانستان را در سطح منطقه بی‌مانند دانست و تصریح کرد: "با پایان کار ساخت خط آهن هرات – خواف، این مبادلات به سطح بسیار بالاتری خواهد رسید.

رحیمی همچنین صلح در افغانستان را منتج به صلح در منطقه دانست و تاکید کرد که در کنار افغانستان، کشورهای همسایه، به خصوص ایران در این امر همکاری کنند.

رحیمی  خاطر نشان کرد: افزایش بورسیه‌های تحصیلی ایران به افغانستان و اختصاص بخشی از آن همواره مورد استقبال مسئولان دولت وحدت ملی قرار داشته و باورها بر این است که سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه آکادمیک، روند توسعه را در افغانستان تقویت می‌کند.

والی هرات یک‌بار دیگر ازهمه بخش‌ها بخصوص بازرگانان  دو کشور اسلامی ایران و افغانستان خواست تا به منظور توسعه و پیش‌رفت‌های اقتصادی بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و تاکید کرد: اگر بخش‌های اقتصادی رونق بیشری پیدا کند و مردمان بیشتری به کار و اشتغال دسترسی داشته باشند به همان پیمانه امنیت و آرامش در کشور تامین خواهد شد.

در بخشی از این مراسم با شکوه که از سوی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات برگزار شده بود، مولوی «خدا داد صالح» رییس شورای علما و روحانیون غرب افغانستان نیز به ایراد سخن پرداخت و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان بهترین دوست و برادر ملت افغانستان یاد کرد.

مولوی صالح با اشاره بر اینکه دین مقدس اسلام همه مسلمانان را برادر یک‌دیگر دانسته و بر اخوت و یکپارچگی تاکید کرده‌است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران ثیرات زیادی را بر عموم کشورها گذاشته است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.