دلو 23, 1396 09:57 Asia/Kabul
  • ثبت فعالیت تجاری 165 شرکت افغانستانی در بندر چابهار

رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، گفت: از مجموع پانصد شرکت ثبت شده برای فعالیت تجاری در بندر چابهار، جنوب شرق ایران، صد و شصت و پنج شرکت آن متعلق به تاجران و سرمایه‌گذاران افغان است.

به گزارش رادیو دری؛ «صدیق قاسمی ذاکری» افزود: ایران برای راه‌اندازی خط پرواز مستقیم از افغانستان به چابهار تلاش می‌‍کند.

رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، تصریح کرد: بانک مرکزی افغانستان می‌تواند مسیر فعالیت بانک‌های این کشور در چابهار را هموار کند.

«صدیق قاسمی ذاکری» تاکید کرد: ایران به گشایش شعب‌ بانک‌های افغانستان تمایل دارد و تهران نیز در تماس با مقامات افغان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

«یحیی اخلاقی» رئیس تجارت و ترانزیت وزارت تجارت افغانستان نیز اعلام کرد: درحال حاضر مشکل روادید بازرگانان افغانستان در ایران حل شده‌ است و تلاش می‌شود امتیازهای بیشتری به بازرگانان افغان داده شود.

بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، از شرق به پاکستان و از جنوب به دریای عمان متصل است. این بندر به دلیل موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کلیدواژه