دلو 24, 1396 16:59 Asia/Kabul

یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که عدم شفافیت در انتخابات و حوزه‌های اخذ رای، تقلب‌‌های انتخابات قبلی ریاست جمهوری، ناامنی‌ها و زورگویی‌های فرماندهان محلی از مهم‌ترین عواملی‌است که مانع حضور مردم به پای صندوق‌های رای خواهد شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، ساکنین ولایت هرات می‌گویند: آنچه که بر سر انتخابات و رای مردم افغانستان آمده دیگر باوری به انتخابات شفاف و عادلانه باقی نگذاشته است.

هزاران تن از ساکنین ولایت هرات نبود شفافیت در دوره‌های قبلی انتخابات را از عمده‌ترین دلایلی برشمردند که آنان را از رفتن به سمت رای دهی در دوره‌های آینده ناامید کرده‌است.

در این میان زنان نیز نگران عدم حضور بانوان در انتخابات پیش رو هستند و تاکید دارند: دغدغه‌های زندگی و مشکلات فراوانی که در زندگی دارند هم در شهر و هم در ولسوالی‌ها به آنان اجازه نخواهد داد به مراکز اخذ رای بروند.

«ماریا بشیر» فعال حقوق زنان و رییس پیشین دادستانی هرات بر این باور است که همه مردم بخصوص زنان باید برای رسیدن به اهداف شان در انتخابات اشتراک کنند.

با این وجود شمار زیادی از مردم تاکید کرده‌اند: غیرسیاسی شدن پروسه انتخابات، تبلیغات گسترده رسانه‌ای و اعتماد سازی دولت برای شفاف سازی روند انتخابات باعث خواهد شد تا در زمان برگزاری این آزمون ملی تصمیم بهتری بگیرند.

از سوی دیگر «گلاجان صیاد» رییس کمیسیون انتخابات افغانستان میگوید: برای اعتماد سازی میان مردم و کمیسیون انتخابات و هم چنان هرچه بهتر شدن روند انتخابات در کشور تلاش بیشتری خواهند کرد.

در همین حال شماری از نمایندگان مردم در شورای ملی افغانستان پافشاری دارند: اگر کمیسیون مستقل انتخابات خواسته باشد همانند سال‌های گذشته انتخابات مشکوکی را برگزار کنند اعتماد مردم نسبت به دولت از بین خواهد رفت.

« خلیل احمد شهیدزاده» و«غلام فاروق مجروح» نمایندگان مردم هرات در پارلمان کشور هشدار دادند: عدم اعتماد مردم به دولت یاک فاجعه‌ی بزرگی به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از نگرانی‌های مردم هرات، ناامنی‌هایی‌است که با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات بیشتر خواهدشد.

اما مسئولان امنیتی اعلام آمادگی کردند تا امنیت تمامی مراکز اخذ رای را تامین کنند.

«محمد ایوب انصاری» فرمانده پلیس ولایت هرات گفت: تمامی نیروهای مسلح افغانستان با تمام توانشان در پی استقرار صلح و آرامش هستند و هرگز نخواهند گذاشت امنیت انتخابات بر هم بخورد.

آگاهان امور سیاسی در هرات نیز انتخابات آینده افغانستان را برای مردم خسته از جنگ این کشور سرنوشت ساز دانسته و گفته‌اند: دولت وحدت ملی مکلف است تا اعتماد از دست رفته مردم نسبت به کمیسیون انتخابات  را با راه‌اندازی برنامه‌های شفاف و همه پذیر به دست آورد.

« شفیق بهروزیان» کنشگر مدنی در ولایت هرات نیز آنچه که در انتخابات گذشته اتفاق افتاده را دلیل بی علاقه‌گی مردم به این پروسه دانسته و گفته‌است: اگر مردم همانگونه که امروز دیده می‌شود نسبت به انتخابات بی باور باشند و در این آزمون اشتراک نکنند دولت آینده افغانستان بی ثبات و بدون پشتوانه خواهد بود.

اما بخش اندکی از شهروندان هرات به آینده امیدوارترند و تاکید می‌کنند باید برای تعیین سرنوشت شان رای بدهند و زعیم کشورشان را خودشان انتخاب کنند.