هرات در جایگاه دوم تلفات افراد غیرنظامی در افغانستان
(last modified 1396-11-28T08:10:08+00:00 )
دلو 28, 1396 12:40 Asia/Kabul
  • هرات در جایگاه دوم تلفات افراد غیرنظامی در افغانستان

بر اساس گزارش‌ها، ولایت هرات در غرب افغانستان در کنار سایر ولایت‌های ناامن این کشور از لحاظ تلفات افراد غیرنظامی در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،در این گزارش تحقیقی‌ آمده‌است که بیش از 10 هزار تن از شهروندان افغانستان بر اثر حملات تروریستی، بمب‌گذاری، حملات گروهی و زد و خوردهای مسلحانه جانشان را از دست داده‌اند.

در این گزارش تصریح شده عامل قتل و زخمی شدن 65 درصد از افراد غیرنظامی گروه طالبان، 10 درصد آن داعش و 13 درصد آن گروه‌های نامشخص هستند.

مسئولان دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز 12 درصد ازتلفات افراد غیرنظامی را به نیروهای وفادار به دولت افغانستان نسبت می‌دهند و اظهار داشتند: در حملات مسلحانه و توپخانه‌ای نیروهای دولتی عده‌ای از افراد غیرنظامی آسیب دیده‌اند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان این ارقام را تکان دهنده خوانده و تاکیدکرده‌است: باید برای حفاظت بیشتر از غیرنظامیان و جلوگیری از کشتار و زخمی شدن آنان دولت و طرف‌های درگیر جنگ افغانستان زیر فشار قرار داده شوند.

ولایت‌های غربی افغانستان « هرات، غور، فراه و بادغیس» در سال 2017 میلادی شاهد افزایش تلفات افراد غیرنظامی بوده‌است.

نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه افغانستان نگران این موضوع هستند و تاکید می‌کنند، باید دولت و سازمان‌های مدافع حقوق بشر جلو تلفات افراد ملکی را بگیرند.

فرهاد مجیدی نماینده هرات در پارلمان کشور کشته شدن حتی یک فرد غیرنظامی در درگیریهای افغانستان را نگران‌ کننده خواند و تصریح کرد: مردم این کشور بیشتر از 4 دهه است که قربانی این نابسامانی‌ها هستند و باید راه چاره‌یی برای آن جستجو شود.

نگرانی این نماینده مردم هرات در حالی‌است که گزارش‌ها حاکی از کشته شدن 997 تن از افراد غیرنظامی در جریان نبردها میان نیروهای دولتی و گروه‌های مخالف مسلح دولت است.

با این حساب ولایت هرات پس از کابل پایتخت افغانستان، در رده دوم تلفات افراد ملکی قرار دارد.

«عبدالقادر کامل» آگاه مسایل افغانستان تاکید دارد که ادامه بی توجهی دولت و نهادهای بین‌المللی به جان و مال مردم غیرنظامی پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.

شهروندان هرات نیز از این وقایع دل خوشی ندارند و از دولت افغانستان می‌خواهند سعی شود تا نیروهای مخالف دولت به مناطق مسکونی نزدیک نشوند که در نبردها بیشترین تلفات و خسارات به مردم بی دفاع این کشور وارد می‌شود.

شماری از ساکنین ولایت هرات تاکید دارند: طی این سال‌ها زنان و کودکان بی‌شماری در حملات هوایی نیروهای خارجی و دولتی و هم‌چنان درگیری‌های شدید بین گروه طالبان و نیروهای وفادار به دولت افغانستان کشته و زخمی شدند و هنوز هیچ توجهی برای جلوگیری از این تلفات وجود ندارد.

بر اساس آمارارایه شده از سوی دفتر معاونت سارمان ملل متحد برای افغانستان «یوناما» در سال 2017 میلادی 359 زن کشته و 865 زن دیگر زخمی شدند.

این آمار نشان می‌دهد که در یک‌سال گذشته تا کنون 861 کودک کشته و 2318 تن دیگر زخمی شده‌اند که در مقایسه با سال 2016 میلادی 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.