دلو 30, 1396 13:33 Asia/Kabul
  • هشدار شورای ولایتی هرات به دولت؛ شناسنامه‌های هوشمند توزیع شود

مسئولان شورای ولایتی هرات هشدار می‌دهند، اگر شناسنامه‌های هوشمند توزیع نشود مردم هرات به پای صندوق‌های رای نخواهند رفت.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسوولان شورای ولایتی ولایت هرات با بیان اینکه سال‌هاست مردم افغانستان منتظر توزیع شدن این شناسنامه‌ها هستند، تاکید کردند: هنوز دولت افغانستان به دلیل وجود اختلاف سلیقه‌ نتوانسته‌اند راهکار درستی در این خصوص روی دست گیرند.

 نمایندگان مردم هرات در شورای ولایتی از دولت وحدت ملی می‌خواهند تا قبل از فرارسیدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری روند توزیع این شناسنامه‌هارا آغاز کند و مردم افغانستان را از این همه مشکلات نجات دهند.

«کامران علی‌زایی» رییس این شورا گفت: اگر برای مردم شناسنامه‌های معتبر هوشمند توزیع نشود به پای صندوق‌های رای نخواهند رفت و دولت بعدی از مشروعیت قانونی برخوردار نخواهد بود.

علی‌زایی با ابراز نگرانی از وجود اختلافات بر سر توزیع تذکره‌های جدید از سوی دولت افغانستان خاطر نشان کرد: مردم افغانستان از این همه مشکلات خسته شده و نیاز دارند در سایه صلح و امنیت زندگی کنند و صاحب سرنوشت شوند.

رییس شورای ولایتی هرات گفت: دولت افغانستان سعی کند تا به منظور تحکیم روابط بین مردم و دولت گام‌های مثمری بردارد.

اما مسئولان محلی در ولایت هرات این نگرانی اعضای شورای ولایتی را بی مورد دانسته و تاکید دارند: روند توزیع تذکره‌های برقی از کابل آغاز شده و بدون وقفه برای همه مردم افغانستان توزیع خواهد شد.

«آصف رحیمی» والی هرات تصریح کرد: دولت وحدت ملی برای توزیع شناسنامه برای اتباع افغانستان اراده‌ی قوی دارد و بزودی در غرب افغانستان نیز شاهد توزیع آن خواهیم بود.

والی هرات خاطرنشان کرد: به دلیل جلب رضایت همه‌ی شهروندان افغانستان بخاطر توزیع شناسنامه‌های برقی، این روند زمان‌گیر شده‌است.

در همین حال شماری از کارشناسان بر این باورند که در قسمت توزیع تذکره برای مردم باید شهروندان افغانستان رضایت کامل داشته باشند و هیچ گزینه‌ی بر آنان تحمیل نشود.

«سید اشرف سادات» کنشگر مدنی در ولایت هرات سیاسی شدن توزیع شناسنامه برای مردم را نگران کننده خواند و تصریح کرد: سعی شود گروه‌ها، احزاب و سایر جریان‌های داخلی و خارجی افغانستان در این خصوص با ملت بازی نکنند.

با اینکه قرار بود 4 سال قبل توزیع شناسنامه‌های جدید در کشور آغاز شود اما به دلیل جنجالی شدن این روند باورها به توزیع این تذکره‌ها از بین رفته و مردم را به آینده آن بدبین کرده‌است.