بازگشت پناهجویان از پاکستان و ایران بهانه دولت افغانستان برای تقلب در انتخابات
(last modified 1396-12-03T07:40:01+00:00 )
حوت 03, 1396 12:10 Asia/Kabul
  • بازگشت پناهجویان از پاکستان و ایران بهانه دولت افغانستان برای تقلب در انتخابات

رئیس سابق کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که حکومت وحدت ملی تلاش می‌کند تا به این بهانه که بازگشت پناهجویان افغان از ایران و پاکستان افزایش یافته تقلب چند میلیونی خود در انتخابات آینده را توجیه کنند.

«فضل احمد معنوی» از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان اظهار داشت: حکومت وحدت ملی برای قانع کردن سازمان ملل تلاش می‌کند تا نشان دهد که به دلیل بازگشت پناهجویان افغان جمعیت این کشور چند میلیون نفر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: رهبران حکومت وحدت ملی تلاش می‌کنند تا از این طریق تقلب چند میلیونی خود را در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان توجیه کنند.

این در حالی است که آمارهای واقعی نشان دهنده موضوع دیگری است، مردم افغانستان به صورت فزاینده در حال خروج از این کشور هستند، زیرا ناامنی، فساد و فقر اقتصادی در افغانستان افزایش یافته است.

رئیس سابق کمیسیون انتخابات افغانستان به «جمهور» گفت: حکومت وحدت ملی تلاش می‌کند تا در انتخابات پارلمانی تقلب گسترده انجام دهد و پس از اعتراض احزاب سیاسی به بهانه اصلاحات انتخاباتی تاریخ برگزای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به تاخیر بیندازد.

معنوی اظهار داشت: طرح ایجاد «شورای قیادی» (شورای رهبری) افغانستان برای حکومت وحدت ملی که از سوی «زلمی خلیلزاد» به منظور تمدید دوره کاری حکومت وحدت ملی ارائه شده بود با مخالفت رهبران سیاسی افغانستان روبرو شده است.

عضو حزب جمعیت اسلامی تصریح کرد: اشرف غنی در گذشته تلاش کرد تا عبدالله را از طریق مذاکره با عطامحمد نور تضعیف کند و به والی بلخ وعده‌های بزرگی سپرد. اما پس از ایجاد اختلافات رئیس جمهور افغانستان تلاش کرد تا عطامحمد نور را نیز دور زده و او را حذف کند.

رئیس سابق کمیسیون انتخابات افغانستان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه از برکناری عطامحمد نور بیش از دو ماه گذشته است اما وی بیش از گذشته تقویت شده است.

معنوی اظهارداشت: کشورهایی مانند آلمان از عطامحمد نور در برابر ارگ ریاست جمهوری افغانستان حمایت می‌کنند. اشرف غنی به آلمانی‌ها با عصبانیت در ارگ ریاست جمهوری گفته بود که اگر شما از عطامحمد نور حمایت می‌کنید بهتر است او را جایگزین من کنید.

این در حالی است که بسیاری از جریان‌های اپوزسیون دولت افغانستان را متهم می‌کنند که برای اعمال اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان اقدامی نکرده است.