حوت 03, 1396 19:06 Asia/Kabul
  • افغانستان چهارمین کشور فاسد در جهان‎

در تازه ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان از میان ۱۸۰ کشور چهارمین کشور فاسد جهان شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، نهاد دیده بان شفافیت افغانستان امروز در یک نشست خبری، قرار گرفتن افغانستان در رده چهارمین کشور مفسد جهان را نشان دهنده ناکامی حکومت وحدت ملی در عرصه ای مبارزه با فساد اداری خواند.

این نهاد میگوید، تا زمانی که از مداخلات سیاسی در نهاد های مبارزه با فساد جلوگیری نشود، محو و یا کاهش این پدیده در کشور به دور از تصور خواهد بود.

سید اکرام افضلی رئیس نهاد دیده بان شفافیت افغانستان گفت، وضعیت مبارزه با فساد اداری در کشور خوب نیست و فساد در حال افزایش است.

به گفته‌ افضلی نهادهایی که به نام مبارزه با فساد اداری ایجاد شده اند، تنها پول دریافت می‌کنند و تاکنون کارکرد موثری در امر مبارزه با فساد اداری نداشته‌ اند.

غلام حبیب وردک عضو هیئت مدیره دیدبان شفافیت افغانستان و ناصر تیموری مسئول دادخواهی و ارتباطات این نهاد، قانون شکنی، عدم نهاد های مستقل مبارزه با فساد، مداخلات سیاسی در نهاد های مبارزه با فساد و آلوده بودن پارلمان کشور به فساد گسترده را، از جمله عوامل عمده قرار گرفتن افغانستان در رده چهارم کشور های مفسد می داند.

عین الدین بهادری عضو هیئت مدیره دیدبان شفافیت نیز تنها راه حل مبارزه با فساد و کاهش این پدیده را ایجاد نهاد های مستقل در این عرصه میداند.

 افغانستان درحالی چهارمین کشور فاسد در جهان شناخته می‌شود که همواره حکومت وحدت ملی به ریشه‌ کن نمودن فساد اداری در اداره‌ های حکومتی تاکید کرده‌ است.