سنبله 17, 1395 14:23 Asia/Kabul
  • اختلاف تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان برسر راه آهن منطقه ای

وزارت حمل و نقل تاجیکستان از حل نشدن اختلاف دوشنبه- کابل وعشق آباد بر سر راه آهن جدید منطقه ای در قلمرو افغانستان خبر داد.

به گزارش رادیو تاجیکی به نقل ازسایت اوستا، آنها بر سر مکان اتصال راه آهن ترکمنستان – افغانستان - تاجیکستان اختلاف دارند.

مقامات دوشنبه معتقدند نقطه اتصال راه آهن ترکمنستان – افغانستان به این کشور باید ولسوالی مرزی شهرطوس باشد که مسیر آن کوتاه تر و کم هزینه تراست.

به گفته مقامات تاجیکستان در صورت پذیرش طرح این کشور، طول بخش افغانستانی این راه آهن 300 کیلومتر کوتاه تر خواهد شد. این در حالیست که ترکمنستان با این طرح مخالفت می کند.

مقامات ترکمنستان بر تعیین بندر شیرخان، ولایت قندوز افغانستان و ولایت ختلان در تاجیکستان به عنوان نقطه اتصال راه آهن در مرز این دو کشور پافشاری می کنند.

بانک رشد آسیا که قبلا برای تامین هزینه ساخت این راه آهن در داخل افغانستان و تاجیکستان اعلام آمادگی کرده بود، به دلیل اختلاف نظر دوشنبه وعشق آباد، به طورموقت همکاری خود را به تعلیق در آورده است.

طرح ساخت این راه آهن منطقه ای در دیدار روسای جمهوری افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان درسال 2013 درعشق آباد امضا شده است.

کلیدواژه