شورای ولایتی هرات: تقسیم شیندند در تامین امنیت کارساز نبوده است‎
(last modified 1396-12-15T07:09:37+00:00 )
حوت 15, 1396 11:39 Asia/Kabul

شورای ولایتی هرات تقسیم ولسوالی شیندند در جنوب این ولایت به 5 واحد اداری کوچک‌تر به منظور تامین امنیت را بی تاثیر دانسته و تاکید کرده‌است: هنوز هم مشکلات و ناامنی‌ها گریبان‌گیر ساکنین این مناطق از هرات است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، اعضای شورای ولایتی هرات با بیان اینکه مردم هرلحظه منتظر بهتر شدن وضع امنیتی و بازگشت صلح و امنیت به مناطق محل سکونت‌شان هستند اما هنوز مخالفان مسلح دولت در بخش‌های مختلف این ولسوالی‌های تازه تاسیس حضور دارند و چالش‌های امنیتی را در برابر مردم و نظامیان افغان ایجاد می‌کنند.

شیندند در 15 سال گذشته همواره یکی از بدامن‌ترین ولسوالی‌های غرب افغانستان بوده‌است.

روسای جمهور قبلی و فعلی افغانستان چندین بار در پی بدتر شدن وضع امنیتی در این ولسوالی و شکایات متعدد مردم به غرب افغانستان سفر کرده‌اند.

رییس جمهور غنی به منظور هرچه بهتر شدن این وضع و سروسامان دادن به امنیت شیندند طرح تقسیم این بزرگترین ولسوالی هرات را روی دست گرفت.

اینک 5 ولسوالی در جنوب هرات اضافه شده، نیروهای امنیتی بیشتری به محل اعزام شدند و تجهیزات نظامی بیشتری در اختیار مسئولان محلی قرار گرفته‌است.

با آن‌هم نمایندگان مردم هرات در شورای ولایتی از ناامنی‌ها و گسترش دامنه‌ی آن در ولسوالی‌های جنوبی هرات نگران هستند.

«وکیل‌احمد کرخی» مسئول کمیته‌ی امنیتی شورای ولایتی هرات گفت: ریشه و علل ناامنی‌ها درشیندند باید به گونه تخصصی ارزیابی بشود و راه‌حل‌های مناسبی برای پایان بخشیدن ناامنی‌ها و حضور و فعالیت‌های ضد دولتی طالبان جستجو گردد.

درهمین حال آگاهان مسایل افغانستان ولسوالی شیندند و امنیت آن را برای هرات و فراه مهم ارزیابی کرده و تاکید دارند: این منطقه از لحاظ جغرافیایی و راهبردی هم برای دولت افغانستان و هم برای گروه‌های مخالف مسلح دولت حایز اهمیت است.

«عبدالقادر کامل» کارشناس سیاسی در هرات تقسیم شیندند به 5 واحد اداری را نمادین دانسته و هشدار داد: اگر امنیت به این منطقه‌ی جنوبی هرات بر نگردد، اوضاع امنیتی در هرات شکننده باقی خواهد ماند.

ولسوالی«کوه‌زور» یکی از این ولسوالی‌های جدیدالتاسیس هرات است.

«حکت‌الله حکمت» ولسوال کوه‌زور با اشاره بر اینکه چندی پیش این ولسوالی به گونه‌ی رسمی از سوی مسئولان دولتی گشایش یافته‌است، اما تاهنوز هم بسیاری از واحدهای سومی نهادهای دولتی از جمله دادگاه و دادستانی فعالیت‌شان را آغاز نکردند.

با این همه « محی‌الدین نوری» معاون والی هرات که به منظور افتتاح کار واحدهای اداری به مناطق «زاوول و کوه‌زور» سفر کرده بود بر این باور است که آغاز کار مسئولان جدید این ولسوالی‌ها بر هرچه بهتر شدن وضع امنیتی تاثیر بسزایی داشته‌است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.