پایان خونبارترین سال برای فراه‎
(last modified 1397-01-02T10:42:52+00:00 )
حمل 02, 1397 15:12 Asia/Kabul
  • پایان خونبارترین سال برای فراه‎

سال 1396 خونبارترین سال در ولایت فراه سرانجام به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،سالی که گذشت سالی سراسر بحران، ناامنی، قتل و حملات مسلحانه و درگیری برای مردم این ولایت غربی این کشور بود.

در سالی‌ که گذشت و بر اثر این رویدادها صدهاتن از نیروهای امنیتی، افراد وابسته به گروه طالبان و غیرنظامیان کشته و یا زخمی شدند.

در این مدت چندین پاسگاه نیروهای امنیتی پس از وارد شدن تلفات و خساراتی بر آنان به دست نیروهای طالبان افتاد و 2 ولسوالی مهم این ولایت بین دولت افغانستان و گروه طالبان دست به دست شد.

نیروهای تفنگدار مخالف دولت به عواید مالی فراوانی از ایجاد پاسگاه‌ها و ایست بازرسی‌ها دست یافتند و تهدیداتی بر علیه دولت بوجود آوردند.

«جمیله امینی» عضو شورای ولایتی فراه از وضعیت موجود ناراضی است و از دولت می‌خواهد در سال جدید خورشیدی به منظور مقابله جدیتر با طالبان برنامه‌ها و تمهیدات بهتر امنیتی را روی دست گیرد.

امینی گفت: در سال گذشته طالبان توانمندتر از قبل ظاهر شده و بر اساس گزارش‌ها اسلحه و تجهیزات بیشتر نظامی را نیز به دست آوردند.

«نقیب‌الله نیک‌مل» عضو جامعه مدنی در ولایت فراه نیز نگران بدتر شدن اوضاع امنیتی است و تاکید کرده‌است: باید نیرو و تجهیزات بیشتر نظامی به منظور مقابله با تهدیدات امنیتی در اختیار نیروهای پلیس و ارتش قرار گیرد.

نیک‌مل با بیان اینکه در سال گذشته حملات طالبان بر بخش‌های مختلف این ولایت بیشتر شد و حتی تا دروازه‌های شهر فراه نزدیک شدند، تصریح کرد: پروژه‌های زیربنایی، امور اداری، کار و کشاورزی در فراه با افزایش ناامنی‌ها با مشکلاتی به همراه شده و توجه خاص رهبران دولت وحدت ملی را می‌طلبد.

«فرید بختور» رییس شورای ولایتی فراه نیز با سایر همکارانش هم‌نظر است و تاکید دارد: در نتیجه افزایش ناامنی‌ها و حملات مسلحانه طالبان در این ولایت کار دیزاین سد بخش‌آباد متوقف شده و طالبان مسلح حتی به درامد‌های میلیونی گمرک فراه نیز دست یافتند.

رییس شورای ولایتی فراه خاطرنشان کرد: در نتیجه‌ی این بدامنی‌ها هزاران تن از مردم این ولایت به دلیل محافظت از خود و خانواده‌‌هایشان مجبور شدند این ولایت را ترک کنند و به سایر مناطق امن افغانستان مهاجرت نمایند.

بختور از ویرانی هزارها خانه و منزل مسکونی مردم در حملات طرفین درگیری خبر داده و گفت: مشکلات بی‌شمار اقتصادی نیز بر مردم تحمیل شده‌است.

در پی این ناامنی‌ها و حضور و فعالیت گروه‌های مخالف دولت در فراه ساکنین این ولایت در سال گذشته 2 بار دست به تظاهرات زده‌اند که رییس جمهور به منظور هرچه بهتر شدن وضعیت امنیتی و آرام شدن مردم «آصف ننگ» والی، قوماندان امنیه، فرمانده نیروهای ارتش و مسئول اداره امنیت ملی را از کار بر کنار و افراد جدید را به این سمت‌ها برگزید.

این اقدام رییس جمهور در بهتر شدن امنیت کمکی نکرد و پس از گذشت 4 ماه نیروهای طالبان تهدیدات بیشتر امنیتی را هم برای مردم و هم برای مسئولان دولتی بوجود آوردند.

این رویدادها بار دیگر مردم را به خیابانها کشاند و نسبت به بی توجهی دولت به وضع امنیتی تظاهرات چند روزه‌یی  فراه را در بر گرفت.

« محمدعارف شاه‌جهان» والی فراه از سمت‌اش استعفا داد، «عبدالمعروف فولاد» قوماندان امنیه، آمر امنیت و « رسولی« معاون والی فراه از سمت‌های شان برکنار و افراد دیگری که به گمان رییس جمهور در تامین امنیت فراه موفق خواهند شد به این پست‌ها گماشته شدند.

حالا «عبدالبصیر سالنگی» والی جدید فراه به مردم اظمینان می‌دهد که در مقابل نیروهای مخالف مسلح دولت کوتاه نخواهد آمد و از همه توانش به منظور سرکوب آنان استفاده خواهد کرد.

والی فراه گفت: کشته و زخمی شدن نیروهای امنیتی و آواره شدن مردم از خانه‌های‌شان برای او قابل پذیرش نیست و باید هرچه زودتر دامنه‌ی این نابسامانی‌ها بر چیده شود.

این گفته‌ها در حالی است که از یکماه گذشته تا کنون عملیات وسیعی با حضور نیروهای مشترک امنیتی زیر نام «خالد 77» در بخش‌های مختلف این ولایت راه‌اندازی شده و در نتیجه‌ آن تلفات و خساراتی نیز به گروه‌های مخالف مسلح دولت وارد شده‌است.