نشر اعلامیه از جانب طالبان، ضعف حکومت افغانستان‎
(last modified 1397-01-12T10:50:58+00:00 )
حمل 12, 1397 15:20 Asia/Kabul

کارشناسان سیاسی در غرب افغانستان از دست باز نیروهای مسلح مخالف دولت در پخش و نشر اعلامیه‌های شان در بین مردم نگران هستند و تاکید دارند: باید دولت وحدت ملی اجازه ندهد این گروه‌ها با روان مردم بازی کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری همین یکی دو روز گذشته اعلامیه‌ی خبری منسوب به «ملایعقوب» فرزند ارشد «ملامحمدعمر» رهبر پیشین گروه طالبان در ولسوالی‌های «کشک کهنه و گلران» ولایت هرات منتشر شد که در آن انجام حملات تروریستی و کشتار افراد غیرنظامی محکوم شده بود.

این اعلامیه حتی بر روی دیوار و درهای منازل مردم نیز توسط افراد این گروه نصب شده‌است.

ملایعقوب که معاون گروه طالبان به رهبری ملا هیبت‌الله نیز می‌باشد در این اعلامیه؛ هرگونه تحرک نظامی که در پی آن به افراد غیرنظامی آسیب برسد را محکوم کرده و قتل افراد بی گناه را کار سایر گروه‌ها دانسته‌است.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات نیز نشر این اعلامیه از جانب طالبان را تایید کرد.

پیش از این نیز بارها اعلامیه‌های این‌چنینی از جانب گروه طالبان در نقاط مختلف ولایت هرات منتشر شد که عمدتا بر ضد دولت افغانستان بوده‌است.

در 2 اعلامیه قبلی طالبان که چندی قبل منتشر شد خرید و فروش  گوشت‌ وارداتی و استفاده از ابزار موسیقی حرام دانسته شده بود.

در اعلامیه‌ی دیگری که منسوب به طالبان است هوادارن « ملامنصور» رهبر فقید طالبان از «ملاهیبت‌الله» رهبر کنونی طالبان خواسته بودند از مقامش استعفا بدهد.

«نجیب‌الله محبی» عضو شورای ولایتی هرات پخش اعلامیه‌ از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت را یکی از تاکتیک‌های آنان دانسته و گفت: در تاریخ جنگ افغانستان عمدتا هرگروه تلاش کرده‌است تا حضور خود را به گونه‌ای متبارز سازد که انتشار اعلامیه‌ها و شب‌نامه‌ها یکی از این روش‌ها است.

اما تفاوتی که در اعلامیه فعلی طالبان به وضوح دیده می‌شود موضع‌گیری تند و تیز معاون گروه طالبان بر علیه عاملان قتل افراد غیرنظامی می‌باشد.

فرزند ارشد ملامحمد عمر که تلویحا به حملات تروریستی اخیر که در آن افراد بی‌گناه و غیرنظامی کشته و یا زخمی شدند، اشاره کرده‌است، تاکید کرده هر فرد بدون اسلحه که در حملات مسلحانه کشته می‌شود باعث بدنامی گروه طالبان است که باید از آن جلوگیری شود.

«عبدالقادر کامل» آگاه مسایل سیاسی درهرات اما خوش‌بین نیست.

وی پخش اعلامیه از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت را بازی جدید آنان و کار استخباراتی کشورهای مداخله گر در اوضاع افغانستان دانست و تصریح کرد: هربرگه‌ای که از سوی افراد تفنگدار مخالف دولت پخش شود نشانه ضعف حکومت بخصوص دستگاه اطلاعاتی و استخباراتی افغانستان است.

نمایندگان مردم در شورای ولایتی هرات نیز بر این باروند که طالبان مسلح در کنار نبرد مسلحانه علیه دولت افغانستان هم‌زمان جنگ روانی را نیز دنبال می‌کنند.