حمل 14, 1397 11:00 Asia/Kabul

افزایش پول جعلی در هرات نگرانی صرافان این ولایت را بر انگیخته و باعث شده است تا داد و ستد در این کلان شهر افغانستان با مشکلاتی به همراه شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان اتحادیه صرافان ولایت هرات با بیان اینکه پولیس توانسته تا فردی را که قصد داشته‌است مقادیری پول جعلی (افغانی و دلار) را به بازار عرضه نماید، دستگیر کند، گفته اند: اگر دولت با این مسئله جدا برخورد نکند باعث ناباوری مردم به ارزش پول ملی می‌شود.

«بهاءالدین رحیمی» رییس اتحادیه صرافان ولایت هرات ضمن بیان اینکه تلاش کرده‌اند تا نگذارند جعلکاران بازار پول را بی ثبات سازند، اظهار داشت: با این وجود پول‌های جعلی در بازار موجود است و مردم را نسبت به تبادل ارزی و خریدو فروش نگران کرده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: صرافان هرات آموزش‌های لازم را در خصوص شناسایی ارز‌های جعلی فرا گرفته‌اند اما افراد سودجو این پول‌ها را دور از چشم آنان و بیرون از این بازار در بین مردم  عرضه کرده‌اند.

رییس اتحادیه صرافان هرات از نیروهای کشفی و استخباراتی خواست تا این حلقات را شناسایی کند و جلو سواستفاده‌های آنان را بگیرد.

در همین حال «عبدالاحد ولی‌زاده» سخنگوی قوماندانی امنیه‌ی ولایت هرات با تاکید بر اینکه پلیس کشف جرایم به شدت پیگیر این موضوع است گفت: برای چنین افرادی اجازه نخواهند داد تا با جعل‌کاری و سو استفاده وضعیت بازار ارز را دگرگون کنند.

وی از بازداشت فردی خبر داد که مسئولیت توزیع این پول‌های جعلی را بر عهده داشته‌است.

شماری از آگاهان امور وجود پول جعلی در کشور را نگران کننده می‌خوانند و تاکید کرده‌اند: اگر این روال ادامه پیدا کند ارزش پول ملی به شدت کاهش خواهد یافت.

«محمد رفیق شهیر» کارشناس در ولایت هرات با اشاره بر اینکه ارزهای جعلی در کشورهای خارجی چاپ و به منظور بی ثبات کردن بازار ارز افغانستان وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: باید دولت افغانستان مجازات سنگینی را بر کسانی‌که عامل چاپ و توزیع پول‌های جعلی هستند وضع کند تا ثبات اقتصادی و ارزی دوباره به بازار برگردد.

این گفته‌ها در حالی است که تا کنون چندین تن از کسانیکه گفته شده بود در توزیع پول‌های جعلی در هرات نقش داشته‌اند بازداشت شده و حتی دستگاه‌های چاپ این پول‌ها نیز از منازلی در هرات کشف شده‌است.

پس ازاین رویداد ارزش افغانی (پول ملی افغانستان) در برابر ارزهای معتبر جهانی کاهش یافته که هم اکنون 1 دلار آمریکا تقریبا 70 افغانی در بازار هرات خرید و فروش می‌شود.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش محمدی موجود است.