حمل 14, 1397 12:18 Asia/Kabul
  • عبدالله: تقویت بخش خصوصی و تولیدات داخلی افغانستان اهمیت زیادی دارد

عبدالله در نشست کمیته اجرایی توسعه بخش خصوصی گفت: باید همزمان به تقویت واردات و صادرات و رشد تولیدات داخلی توجه کرده و راه‌های انتقال سریع کالا جستجو شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست کمیته اجرایی توسعه بخش خصوصی به ریاست «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه افغانستان به منظور اولویت‌بندی و بهبود شاخصه‌های اقتصادی و رفع مشکلات بخش خصوصی برگزار شد.

عبدالله در این نشست گفت: رشد بخش خصوصی، بنگاه‌های کوچک، تولیدات و صادرات در افغانستان چشم‌گیر بوده است؛ اما برای تسهیل و تسریع کارها باید توجه بیشتری صورت گیرد.

رئیس اجرائیه افغانستان از نتایج کار این کمیته در قسمت پیگیری و اجرای شیوه‌های اجرایی و حل چالش‌های بخش خصوصی، رشد تجارت و توسعه اقتصادی قدردانی کرد.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان درباره دستاوردها، چالش‌ها و پیشرفت‌های کار کمیته اجرایی توسعه بخش خصوصی گزارش داد و گفت که این کمیته 10 سند را به منظور تسهیل و تسریع صادرات کالا‌ و رشد تجارت تهیه کرده است.

وی افزود که این اسناد شامل کیفیت، تسریع روند بررسی، قرنطینه، استاندارد فنی، اظهارنامه گمرکی، بارنامه، جواز ثبت، ترانزیت کارخانه‌ای و بهداشت گیاهی می‌باشد که در آن مشورت بازرگانان و بخش خصوصی نیز درج گردیده است.

همایون هدف از تدوین این اسناد را اصلاح کار شیوه‌ها و تعیین شاخصه‌های اقتصادی برای رشد تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان عنوان کرده و مفاد آن را در جلسه توضیح داد.

شوبهم چودری نماینده بانک جهانی در افغانستان از حمایت همه جانبه رئیس اجرائیه افغانستان در این بخش قدردانی کرد و گفت که این کار یک روند تدریجی و زمان‌گیر است که نیازمند فعالیت مشترک و آهسته می‌باشد.

همچنین، وزارت انرژی و آب افغانستان درباره ایجاد اداره مستقل تنظیم خدمات انرژی به جلسه گزارش داد و گفت که در این ارتباط کارهای لازم برای تنظیم انرژی در کشور انجام شده است تا به یک اداره مستقل تبدیل گردد.

در این برنامه، اعضای کمیته، بازرگان و نمایندگان بخش خصوصی مشکلات‌ خود را در زمینه دارایی، انتقال پول، تعرفه، تسریع روند اسکن کالا، وام، نبود یک دروازه ورودی برای صادرکنندگان در فرودگاه و گمرک با رئیس اجرائیه افغانستان در میان گذاشتند.

عبدالله به مسئولان این کمیته دستور داد تا همزمان به تقویت واردات و صادرات و رشد تولیدات داخلی توجه کرده و راه‌های انتقال سریع کالا را جستجو کنند.

رئیس اجرائیه افغانستان تاکید کرد که با درنظرداشتن نگرانی‌های امنیتی تلاش صورت گیرد تا از تأخیر زمانی در هنگام بررسی و بازرسی کالای وارداتی و صادراتی جلوگیری به عمل آید.

وی به بخش خصوصی و بازرگانان وعده داد که مشکلات آنها را در نشست‌های جداگانه به بحث و بررسی می‌گیرد تا مسائل حل گردد.

عبدالله به وزارت تجارت و صنایع افغانستان دستور داد که مسائل مورد نظر را در جلسه شورای وزیران مطرح کند تا به طور مفصل در خصوص هر کدام از آنها بحث صورت گیرد.