حمل 16, 1397 12:46 Asia/Kabul

ده‌ها تن از شهروندان ولایت هرات در حمایت از برنامه‌های صلح‌ خواهانه ساکنین هلمند راه‌پیمایی کرده و با برپایی خیمه‌ی تحصن جنگ و خشونت را نکوهش کردند.

 به گزارش خبرنگار رادیو دری، ساکنین هرات با تاکید بر اینکه افزایش ناامنی و ادامه بحران و جنگ در کشور تمامی زیربناهای اقتصادی، فرهنگی و علمی را آسیب رسانده‌است، گفته‌اند: وقت آن رسیده‌است که شهروندان افغانستان چه مخالفان مسلح دولت و چه کسانیکه در اوضاع سیاسی کشور نقش دارند، گام‌های ارزشمندی را بسوی تحکیم صلح و ثبات بردارند و به خشونت‌های فزاینده در افغانستان پایان بخشند.

این افراد که در این خیمه جمع شده‌اند، بیزاری شان را از جنگ و انسان کشی اعلام کرده و از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته‌اند به ندای صلح‌خواهانه مردم خسته از جنگ این کشور پاسخ مثبت بدهند.

در این حرکت نمادین برای به دست آوردن صلح، علما، روحانیون، اساتید دانشگاه، فرهنگیان و کسبه کاران حضور دارند. این خیمه که به نشانه حمایت از حرکت صلح خواهانه شهروندان هلمند در مقابل دفتر کار والی هرات برپا شده همه روزه شاهد حضور مردم است. حتی از ولسوالی‌های دور دست هرات نیز مردم دسته دسته به این منطقه میایند و ضمن اعلام حمایت از این حرکت ادامه جنگ در افغانستان را به ضرر ساکنین این کشور می‌دانند.

«تورمحمد ظریفی» یکی از رهبران قومی در هرات تاکید کرده است که بیشتر از هر زمان دیگری جامعه نیاز به وحدت و انسجام دارد و باید برای رسیدن به صلح و هم‌زیستی مسالمت آمیز از تفرقه و نفاق دوری کنیم. علمای دینی در هرات نیز به این جمع پیوسته و با توسل به آیات قرآنی و احادیث نبی اکرم (ص) هشدار دادند که اگر خشونت‌ها، قتل و درگیری ادامه داشته باشد به همان پیمانه مشکلات فروانی برای مردم بوجود خواهد آمد که از لحاظ دین مقدس اسلام حرام است.

مولوی عبدالسلام که در جمع مردم معترض به ناامنی‌ها حضور داشت، ضمن حمایت از صلح خواهی مردم، جنگ جاری در کشور را مشروع ندانست و تصریح کرد: اسلام به صلح و برادری تاکید کرده و باید بسیاری از معضلات کشور با گفت‌وگو حل شود نه با اسلحه. این عالم دینی خاطرنشان کرد: در نبردها و حملات مسلحانه نیروهای مخالف دولت و هم چنان سربازان امنیتی بر مواضع یک‌دیگر این افراد غیرنظامی هستند که بیشترین تلفات و خسارات را متحمل شده و از خانه‌هایشان آواره می‌شوند. شماری از کارشناسان و آگاهان مسایل افغانستان این حرکت‌های مدنی مردم را برای رسیدن به صلح و آرامش را مهم دانسته و گفته‌اند: مردم حق دارند در فضای آرام زندگی کنند، فرزندانشان با خیالی آسوده درس بخوانند و جوانان نیز به تحصیل بپردازند.

«سیداشرف سادات» کنشگر مدنی در هرات گفت: این حرکت‌های صلح‌ خواهانه و حمایت از آن، راه را برای رسیدن به یک تفاهم و گفت‌وگو برای رسیدن به صلح بین‌الافغانی بازخواهد کرد وبر طرف‌های درگیر فشار خواهد آورد که راه صلح را انتخاب کنند. برپایی این خیمه صلح و حضور مردم در حمایت از آن  پای مسئولان دولتی را نیز به این محل کشانده است. «محی‌الدین نوری» معاون والی هرات که به منظور پشتیبانی از مردم تشنه صلح به جمع آنان پیوسته‌است، گفت: دولت وحدت ملی برای برقراری صلح هزینه‌های زیادی انجام داده و سهولت‌های ویژه‌یی را برای آنعده از افراد تفنگدار مخالف دولت که قصد دارند به روند صلح تسلیم شوند، بوجود آورده‌است. معاون والی هرات تصریح کرد: بسته‌ی پیشنهادی بدون قید و شرط صلح دولت برای مخالفان مسلح دولت هیچ بهانه‌ای را برای آنان  نگذاشته‌است که به دشمنی شان با مردم و دولت ادامه بدهند. مردم هرات خوش‌بین اند که راه اندازی اینگونه حرکت ها باعث خواهد شد تا توجه بیشتری به صلح و برادری از سوی جوانب درگیر جنگ در افغانستان بوجود بیاید.