حمل 21, 1397 15:28 Asia/Kabul

قرارداد کمک ۶۹۱ میلیون دلاری بانک جهانی به دولت افغانستان امروز سه شنبه ۲۱ حمل امضا شد.

بانک جهانی امروز در یک نشست، مبلغ ۶۹۱ میلیون دالر امریکایی را برای تطبیق پروژهای صحی و مخابراتی و تکنالوژی معلوماتی به دولت افغانستان کمک کرد.

به گزارش خبرنگار رادیودری، اکلیل حکیمی وزیرمالیه کشور در جریان امضای این قرارداد با بیان اینکه  کمک بانک جهانی می‌تواند افغانستان را به خودکفایی برساند، تاکید کرد که از این پول ۴۰ میلیون آن برای معیاری ساختن بانک های افغانستان به مصرف میرسد.

آقای حکیمی از ایجاد حساب های قرضه برای دهقانان، صنعت کاران و بازرگانانی که نیاز به قرضه داشته باشند نیز خبر داده، افزود که با عملی شدن این طرح کارهای این قشر فعال رونق خواهد یافت.

وزیر مالیه کشور همچنین گفت که600 میلیون دالر پول کمک شده از سوی بانک جهانی به وزارت صحت عامه،51 میلیون آن به وزارت مخابرات و 40 میلیون آن برای بانک های دولتی برای ظرفیت سازی به مصرف میرسد.

در همین حال، فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه می گوید: 600 میلیون دالر بانک جهانی در مدت سه سال در زمینه صحت به مصرف میرسد تا دسترسی مردم به خدمات خوب صحی افزایش یافته و نیز مراکز صحی در ولایات و ولسوالی‌های افغانستان ایجاد گردد.

شهزاد گل آریوبی وزیر وزارت مخابرات می گوید: قراردادی که امروز امضا شد، بیشتر روی دیجیتل سازی پروزه کاسا و فایبرنور تمرکز می کند.

همزمان با این ایتل سنهاوسر معاون بانک جهانی در امور کشورهای آسیایی می‌گوید که بانک جهانی آماده هر نوع همکار ی با کشور افغانستان است.

وی افزود: "این پول را در سه بخش مهم در افغانستان به مصرف خواهیم رساند. پروژه صحت عامه که یکی از پروژه‌های خوب حکومت افغانستان بوده است را به موفقیت برسانیم. دیجیتال سازی پروژه کاسا یک هزار می‌تواند افغانستان را به نقطه وصل کشورهای آسیایی مبدل کند."

بانک جهانی بارها در بخش های گونگون به افغانستان پول کمک کرده اما شماری از شهروندان مصرف این پول ها را بی نتیجه دانسته و از حیف و میل شدن آن شکایت دارند.