بی علاقه گی مردم برای حضور در مراکز ثبت نام رای دهندگان‎
(last modified 1397-01-30T07:33:33+00:00 )
حمل 30, 1397 12:03 Asia/Kabul

با اینکه 6 روز از آغاز ثبت نام رای دهندگان در ولایت هرات می‌گذرد اما تاکنون شمار اندکی از شهروندان این ولایت در این پروسه ثبت نام کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت هرات از ارایه آمار ثبت نام کنندگان خودداری می‌کند اما بر اجرای برنامه‌های آگاهی‌دهی برای مردم و تشویق آنان برای ثبت نام تاکید کرده‌است.

روز شنبه ثبت نام واجدین شرایط رای‌دهی در ولایت هرات همزمان با ولایت‌های غور و فراه آغاز شد، اما وقتی به این مراکز ثبت نام مراجعه می‌کنیم دیده می‌شود که انگشت‌ شمار افرادی علاقه گرفته‌اند تا تذکره تابعیت‌شان را بردارند و برای ثبت نام به نزدیک‌ترین مرکز مراجعه کنند.

شورای ولایتی هرات بر این باور است که کمیسیون مستقل انتخابات و درکل دولت افغانستان باید برای ترغیب مردم برای اشتراک در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها تلاش بیشتری به خرج دهند و راه‌کارهای تازه‌ای را در این خصوص تعریف کنند.

«غلام حبیب هاشمی» نماینده مردم هرات در شورای ولایتی تاکید کرد: شهروندان افغانستان باید در سرنوشت شان حاکم باشند و باحضور در مراکز ثبت نام خودرا برای انتخابات آماده کنند.

این تنها اعضای شورای ولایتی نیستند که نگران سهم گیری اندک مردم در پروسه ثبت نام رای دهندگان می‌باشند بلکه فعالان مدنی و کارشناسان سیاسی نیز این دل‌سردی مردم را به نفع آینده سیاسی کشور نمی‌دانند و تاکید دارند باید مردم آگاهانه در این پروسه‌ها شرکت کنند و نمایندگان اصلح‌شان را انتخاب نمایند.

«سیداشرف سادات» آگاه مسایل افغانستان نگاهی به انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان در3 سال گذشته داشت و گفت: حضور کم‌رنگ مردم در ثبت نام رای دهندگان و عدم علاقه آنان در انتخابات آینده نشان از بی باوری مردم به شفاف وعادلانه بودن انتخابات دارد.

«سید مسیح حسینی» از مسئولان کمیسیون انتخابات ولایت هرات اما از ارایه آمار دقیقی از اشتراک کنندگان در پروسه ثبت نام رای‌ دهندگان خود داری کرد اما از جدیت این کمیسیون برای تشویق مردم برای حضور در مراکز ثبت نام خبر داد.

قرار است ثبت نام رای‌ دهندگان در 3 مرحله صورت گیرد.

در قدم نخست ساکنین شهرها، در مرحله‌ی دوم باشندگان مرکز ولسوالی‌ها و در گام‌های بعدی روستانشینان برای اشتراک در انتخابات ثبت نام خواهند کرد.

بر اساس طرح جدید کمیسیون انتخابات کارت‌های رای‌دهی که سالهای قبل برای شهروندان صادر شده باطل گردیده و در انتخابات آینده شهروندان افغانستان با استفاده از شناس‌نامه‌هایشان حق اشتراک در انتخابات پارلمانی و ریاست‌ جمهوری را دارند.