ثور 02, 1397 11:28 Asia/Kabul
  • عدم حضور مسئولان ولسوالی های جدید هرات در ولسوالی‌ها

مسئولان ولسوالی‌های تازه‌ تاسیس شده‌ی جنوب ولایت هرات تا کنون نتوانسته‌اند به این مناطق بروند و کارشان را در ولسوالی‌های جدید آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ،ولسوالان « کوه زور، زیرکوه، زاول و پشت‌کوه» که اخیرا به این سمت‌ها برگزیده شدند به دلایلی از قبیل نبود امنیت، عدم ساختمان‌های اداری و کمبود نیرو و تجهیزات نظامی نتوانسته‌اند به این ولسوالی‌های تازه تاسیس شده بروند و از نزدیک امور مربوطه را رهبری کنند.

والی هرات ساختمانی را برای این مقام‌های دولتی در نظر گرفته که فقط 100 متر از دفترش فاصله دارد و مردم ساکن در این ولسوالی‌ها مجبور هستند برای انجام امور اداری شان مسیر 120 کیلومتری که هراز گاهی محلی برای جولان طالبان است را طی کنند به هرات بیایند.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات گفت: به دلیل مساعد نبودن وضعیت اداری و ساختمانی این ولسوالی‌ها، مسئولان محلی این مناطق کارشان را از مرکز شهر هرات دنبال می‌کنند.

فرهاد با بیان اینکه تلاش‌ها به منظور افتتاح ساختمان‌های اداری ولسوالی‌های جدید به شدت ادامه دارد، اظهارداشت: طرح تقسیم ولسوالی شیندند به 5 واحد اداری کوچکتر در تامین امنیت و راه‌اندازی پروژه‌های عام‌المنفعه موثر بوده‌است.

«عبدالغنی نورزی» ولسوالی زیرکوه ولایت هرات یکی از این مسئولان جدید است که به منظور سرو سامان دادن کارهای دولتی و خدمات رسانی برای مردم در دفتر کارش حاضر می‌شود و گهگاهی نیز با ساکنین این منطقه آن هم در شهر هرات دیدار می‌کند.

نورزی با بیان اینکه جدا شدن زیرکوه از ولسوالی شیندند نشانه خوبی برای تامین امنیت و آغاز بازسازی و بهسازی خواهد بود تصریح کرد: دولت افغانستان در صدد ایجاد زیربناها حتی در دور دست ترین مناطق هرات می‌باشد که بزودی ساختمان‌های اداری در ولسوالی زیرکوه نیز ایجاد و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

شماری از ساکنین مناطقی در ولسوالی زیرکوه که به منظور حل مشکلا‌تشان به دفتر ولسوال آمده‌اند با ابراز نگرانی از حضور و فعالیت گروه‌های مسلح مخالف دولت تاکید کردند: باید مسئولان امنیتی و دولتی در مرکز این ولسوالی حضور داشته باشند تا مردم نیز نسبت به دولت وحدت ملی باور داشته باشند.

این شمار از مردم ولسوالی زیرکوه، رفت‌وآمد این مسیر را دور از خطر ندانسته و اظهار داشتند مردم به دلیل دوری راه و ترس از طالبان نمی‌توانند برای حل مشکلات‌شان به هرات بیایند.

«عبدالغفور افضلی» یکی از رهبران قومی در ولسوالی جدید زیرکوه از رهبران دولت وحدت ملی خواست تاامنیت دراین مناطق تامین و مشکلات مردم مرفوع شود.

عدم حضور ولسوالان و فرماندهان پلیس در مقر این ولسوالی‌ها انتقادات کارشناسان و آگاهان مسایل افغانستان را نیز در پی داشته‌است.

«عبدالقادر کامل» کارشناس سیاسی در هرات ایجاد ولسوالی‌های جدید را نمایشی دانسته و این طرح را در تامین امنیت موثر نمی‌داند.

2 ماه قبل 2 ولسوالی از 4 واحد اداری جدید که بر اساس دستور رییس جمهور افغانستان از شیندند جدا شدند، افتتاح شد.

مسئولان محلی تاکید کردند که کار 2 ولسوالی دیگر نیز به شدت ادامه دارد و در آینده نزدیک ولسوال، قوماندان امنیه و سایر مسئولان دولتی برای این اداره تعیین خواهند شد.