ثور 03, 1397 11:38 Asia/Kabul
  • ناامنی ، علت حضور نیافتن مردم  افغانستان در مراکز ثبت نام رای‌ دهندگان

کارشناسان و آگاهان مسایل افغانستان نبود امنیت و شفافیت در برگزاری انتخابات را 2 دلیل اصلی دلسردی مردم برای حضور در مراکز ثبت نام عنوان کرده و از دولت افغانستان خواستند تا این مشکلات را از سر راه مردم بردارد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، آگاهان و کارشناسان سیاسی افغان بر این باورند که مردم افغانستان از انتخابات‌های گذشته تجربه تلخی دارند و اگر دولت و بخصوص کمیسیون مستقل انتخابات نتواند اعتماد ساکنین کشور را جلب کند، حضور گسترده مردم به پای صندوق‌های رای، محال خواهد بود.

این نظریات در حالی مطرح می‌شود که از 10 روز گذشته تا کنون روند ثبت نام رای‌دهندگان در سراسر افغانستان آغاز شده‌است.

«جواد عمید» کنشگر مدنی در ولایت هرات اما خیلی خوشبین نیست که در انتخابات آینده شورای ملی و نمایندگان ولسوالی‌ها مردم حضور فعال داشته باشند.

وی از ناامنی‌ها به عنوان بزرگترین چالش در برابر ثبت نام و حتی حضور ساکنین غرب افغانستان در مراکز رای دهی یاد کرد و افزود: هنوز دولت افغانستان نتوانسته‌است اعتماد مردم را نسبت به شفاف و عادلانه بودن انتخابات به دست آورد و به همین دلیل بعید است که انتخابات آینده از مشروعیت کامل برخوردار باشد.

با این تفاسیر شهروندان هرات نیز به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در زمان تعیین شده‌ آن باور ندارند و تاکید میکنند در مدت باقی مانده باید مسئولان کمیسیون انتخابات و به ویژه رهبران دولت وحدت ملی به ساکنان افغانستان ثابت کنند که در این پروسه صادق هستند.

«گل‌احمد» که 2 تن از دوستانش را مجاب کرده تا به مرکز ثبت نام رای دهندگان بیایند و کارت رای دهی به دست بیاورند نیز از حضور کم‌رنگ مردم برای ثبت نام نگران است.

شهروندان هرات حتی دولت و مسئولان کمیسیون را در عدم حضور و علاقه مردم برای رای دهی مسئول دانسته و معتقدند مردم باید سعی کنند تا در انتخابات شرکت کنند و نمایندگان شان را به پارلمان بفرستند.

از سوی دیگر اما «داوود صدیق‌زاد» رییس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت هرات با تاکید بر اینکه انتخابات در فضایی امن و با حضور مردم برگزار خواهد شد، گفته‌است شهروندان هرات و سایر ولایت‌های غرب افغانستان نباید نگرانی در این باره داشته باشند چرا که نیروهای امنیتی به منظور تامین امنیت در مراکز ثبت نام و در روز برگزاری انتخابات در مراکز اخذ رای حضور فعال خواهند داشت.

صدیق‌زاد از مخالفان مسلح دولت افغانستان نیز خواست تا از جنگ دست بردارند و پس از پیوستن به روند صلح در انتخابات آینده اشتراک کنند.

این نگرانی‌ها در بین شهروندان غرب افغانستان زمانی بیشتر شد که در جریان هفته گذشته مراکز ثبت نام رای‌دهندگان در ولایت‌های غور و بادغیس مورد حمله مخالفان مسلح دولت قرار گرفت و تعدادی نیز در این جریان کشته و زخمی شدند.

روز گذشته نیز در یک حمله افراد مسلح مخالف دولت بر یک مرکز ثبت نام در ولایت کابل بیشتر از 50 تن کشته شدند.

با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا واجدین شرایط رای‌دهی در ولایت هرات به منظور اشتراک در انتخابات آینده پارلمانی و ریاست جمهوری اشتراک خواهند کرد یا خیر.