ثور 04, 1397 16:07 Asia/Kabul
  • درخواست کمیسیون انتخابات افغانستان از علمای دینی

کمیسیون انتخابات افغانستان از علمای دینی خواست تا مردم را برای شرکت گسترده در انتخابات پارلمانی و شورای های ولایتی تشویق کنند.

بگزارش رادیوپشتو برون مرزی "معاذ الله دولتی" معاون این کمیسیون روز دوشنبه در یک نشست مشترک با علمای دینی گفت:  "از علما می‌خواهیم که براساس وظیفه دینی و اسلامی‌شان نقش خود را در این بخش ایفا کرده و مردم را تشویق کنند که به مراکز رأی‌دهی بروند تا در روز رأی‌دهی از این حق‌شان محروم نشوند."

"محمد اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان نیز در پایان هفته گذشته از علمای دین و مسئولان جامعه مدنی خواست تا مردم را به حضور یافتن در پروسه ثبت نام رأی‌دهندگان تشویق کنند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه هم روز شنبه هفته جاری در نشست فوق‌العاده شورای وزیران از کُندی روند ثبت نام رأی‌دهندگان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اگر این روند به نتیجه نرسد، افغانستان با یک بحران سیاسی روبرو خواهد شد.

  تداوم  جنگ، ادامه حضور نظامیان خارجی به فرماندهی امریکا، کشتار مردم، ناامنی، بی اعتمادی به دولت و  مشکلات اقتصادی، از جمله دلایل بی میلی مردم افغانستان به شرکت در انتخابات پارلمانی  اعلام شده  است.

بر اساس این گزارش، ترس مردم افغانستان از تهدید طالبان برای شرکت در انتخابات نیز باعث شده است، بسیاری از مردم از شرکت در چنین انتخاباتی خودداری کنند. طالبان  اعلام کرده است  پروسه انتخابات، توطئه آمریکایی است و ارزشی ندارد.

ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی  و شوراهای ولایتی  از  یک هفته پیش از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان آغاز شده است.

انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی افغانستان پس از دو سال تاخیر قرار است در اکتبر 2018 برگزار شود.