ثور 05, 1397 17:43 Asia/Kabul
  • توافق سران شانگهای برای میزبانی از مذاکرات صلح افغانستان

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به افزایش فعالیت گروه‌های افراطی در شمال افغانستان گفت: کشورهای عضو شانگهای توافق کردند در آینده نزدیک برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان زمینه‌سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: دولت‌های عضو این سازمان نگران تقویت مواضع افراط‌گرایان در شمال افغانستان هستند.

وی گفت: وزرای امور خارجه شانگهای با دقت موضوع افغانستان را بررسی کردند و همه نگران فعالیت افراط‌گرایان داعش در مرزهای آسیای مرکزی هستند.

لاوروف تصریح کرد: وضعیت فعلی همچنین هماهنگی همسایگان در جهت جلوگیری از انتقال درگیری از افغانستان به دیگر مناطق و تلاش برای عادی‌سازی شرایط در این کشور را طلب می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورهای عضو سازمان شانگهای توافق کردند تا در آینده نزدیک برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان زمینه سازی کنند.

علاوه بر این «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه در قالب نشست شورای وزرای دفاع سازمان شانگهای از لزوم طراحی برنامه‌های مؤثر برای جلوگیری از ورود تروریسم به قلمروی کشورهای عضو سازمان شانگهای خبر داد.

این مقام روسیه خاطر نشان کرد: چالش‌ها و تهدیدات در بخش امنیت پیوسته تغییر می‌کنند و باید همواره تصمیمات مشترک را اصلاح کنیم و امروز زمان تقویت همکاری نهادهای امنیتی سازمان شانگهای برای تأمین امنیت رسیده است.

شایگو گفت: توجه ویژه‌ای باید به تبادل اطلاعات، بررسی تجربیات مبارزه با تروریسم و ارتباط تنگاتنگ مقامات نظامی ارائه شود.

وی اظهار داشت: بار دیگر تأکید می‌کنم که تقویت صلح و ثبات اولویت شانگهای است که با وجود تشدید چالش‌های بین‌المللی رؤسای این سازمان توانستند صلح را در قلمروی سازمان حفظ کنند.