سفیر افغانستان در تهران: توسعه بندر چابهار نقطه عطفی در روابط با ایران است
(last modified 1397-02-08T09:55:47+00:00 )
ثور 08, 1397 14:25 Asia/Kabul
  • سفیر افغانستان در تهران: توسعه بندر چابهار نقطه عطفی در روابط با ایران است

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به این‌که توسعه بندر چابهار نقطه عطفی در روابط تهران -کابل است، افزود: دولت و بخش خصوصی افغانستان تمایل دارند که بندر چابهار ،جنوب شرق ایران، و زیرساخت‌های آن هرچه سریعتر فعال شوند.

«نصیر احمد نور» روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری مهر، با تاکید بر این‌که افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار و تکمیل فازهای نهایی نه تنها برای افغانستان بلکه برای کل کشورهای آسیای مرکزی بسیار با اهمیت است، افزود: ارزش مبادلات هند با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی بیش از ۱۷میلیارد دلار در سال است که چابهار بهترین و باصرفه‌ترین مسیر برای تراتزیت این کالاها است.

سفیر افغانستان در ایران، تصریح کرد: هرچند افغانستان از بندرعباس،جنوب ایران، نیز برای واردات و ترانزیت کالاهای موردنیاز خود استفاده می‌کند، ولی با توجه به این‌که عمده تجارت و واردات افغانستان از کشورهایی مثل هند و چین صورت می‌گیرد، بندر چابهار و مسیر ترانزیتی «چابهار-میلَک» در جنوب شرق ایران) مسافت و هزینه‌ها را تا حد ممکن برای تُجار افغانستان کاهش می‌دهد.

احمد نور، گفت: افغانستان، عمده واردات خود را از «بندر کراچی» پاکستان انجام می‌دهد، که متاسفانه به دلایل سیاسی، پاکستان برخی اوقات محدودیت‌هایی را برای داد و ستد تجاری و ترانزیتی به وجود می‌آورد.

بندر چابهار ایران به دلیل موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد از اهمیت برخوردار است.

 

کلیدواژه