ثور 08, 1397 16:16 Asia/Kabul

در افغانستان نیازمند راه اندازی بانکهای تخصصی هستیم تا در زمینه های قرضه دهی و توسعه زراعت و صادرات برای متقاضیان و سرمایه گزاران ،خدمات ارائه کنند.

در افغانستان نیازمند راه اندازی بانکهای تخصصی هستیم که علاوه بر وظایف اعتباری بانکی عهده دار وظایف توسعه ای نیز باشند و منابع مالی برای اجرای طرح های اقتصادی فراهم گردد.

سیف الدین سیحون استاد اقتصاد دانشگاه کابل در مصاحبه با رادیو دری با بیان این مطلب گفت " بانکها فعالیتهای اقتصادی زیادی در بخشهای قرضه دهی، سرمایه گزاری و توسعه اقتصادی دارند اما متأسفانه ما در افغانستان شاهد این فعالیتها نبودیم .

به باور وی ؛باید بانکهای اختصاصی به وجود آید، تا در زمینه های قرضه دهی و توسعه زراعت و صادرات برای متقاضیان و سرمایه گزاران ،خدمات ارائه کنند.

سیحون افزود :بانکهای افغانستان خدمات پولی را انجام می دهند اما به هیچ وجه فعالیتهای بانکی را به منظور فعالیتهای اقتصادی ، ایجاد اشتغال ، سرمایه گزاری و قرضه دهی انجام نداده است.

استاد اقتصاد دانشگاه کابل گفت "متأسفانه سیستم بانکداری افغانستان برای پیشرفت و توسعه اقتصادی افغانستان ناکارآمد هست و این بانکها بیشتر در ترافیک پولی ، پولشویی و فعالیتهای غیر قانونی فعال هستند.

به گفته وی ؛ با حادثه ای که در کابل بانک اتفاق افتاد مردم باور و اعتماد خود را نسبت به بانکها از دست دادند .

 

کلیدواژه