دهم ثور؛ روز خونین برای رسانه‌های افغانستان
(last modified 1397-02-11T07:18:33+00:00 )
ثور 11, 1397 11:48 Asia/Kabul

مسؤولان شماری از نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها و فدراسیون ژورنالیستان افغانستان با نکوهش حملات انتحاری امروز کابل، دهم ثور را روز خونین برای رسانه‌های کشور قلمداد کردند.

ساعاتی پس از دو حمله مرگ‎بار در منطقۀ شش‌درک کابل که در آن دست کم 30 تن به شمول ۹ خبرنگار و تصویربردار رسانه‎ها جان باختند و 50 تن دیگر زخمی شده‌اند، مسئولان نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها، با تجمع به محل این رویدادها، حمله بر خبرنگاران را «سازماندهی شده» خواندند.

فدراسیون ژورنالیستان افغانستان می‎گوید که هفت خبرنگار دیگر زخمی هستند. خبرنگاران هنگامی آماج قرار گرفتند که برای پوشش حمله انتحاری نخست به این محل رفته بودند.

با این حال، در اعلامیه ی این فدراسیون و رسانه‎های افغانستان، آمده است: «این حمله تروریستی یک جنایت جنگی و حمله سازمان‌دهی شده بر رسانه‌های کشور است. با وجود حمله امروز و تهدیدهای دیگر فرا راه خبرنگاران، رسانه‌های کشوری به شکل جدی در راستای اطلاع‌رسانی متعهد است».

در این اعلامیه، از کوتاهی حکومت در تأمین امنیت شهروندان انتقاد شده است: «این حمله در قلب کابل و در حوزه سبز نشان دهنده کوتاهی جدی در تأمین امنیت از سوی حکومت است».

در این اعلامیه هم‌چنین آمده است که طی یک شکایت نامه مشترک، رسانه‌های افغانستان از محکمه بین‌المللی جرایم و شورای امنیت سازمان ملل خواستار بررسی جدی این قضیه خواهیم شد».

جزئیات بیشتر در گزارش قریشی از کابل موجود است.