آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در افغانستان / مخالفت عبدالله عبدالله با آغاز این پروسه
(last modified 1397-02-13T06:48:18+00:00 )
ثور 13, 1397 11:18 Asia/Kabul

در حالی که روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در چند سال گذشته همواره به دلیل حساسیت های قومی با مشکلاتی روبرو بوده اما دولت افغانستان از آغاز این روند در کابل خبر داد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، رییس‌جمهوری افغانستان  به همراه شماری از مقام‌های دولتی و شخصیت‌های سیاسی، با حضور در مرکز صدور تذکره های الکترونیک، بار دیگر بدون توافق ریاست اجرایی حکومت و سایر رهبران سیاسی، این روند را از سر گرفته است.

 رولا غنی ، کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان، فصل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا، محمد خان معاون اول ریاست اجراییه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، باتور دوستم فرزند عبدالرشید دوستم، دادستان کل و دیگر مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی، محمد اشرف غنی را در مرکز توزیع تذکره‌های الکترونیک همراهی کردند.

رییس جمهور غنی در سخنانی هنگام دریافت تذکره الکترونیک گفت که توزیع این تذکره مهم است و امروز یک روز تاریخی برای مردم افغانستان می‌باشد.

درج کلمه افغان در تذکره الکترونیکی یکی از موارد جنجال برانگیز است که بسیاری‌ها خواهان درج نام اقوام به‌جای کلمه افغان اند. اما آقای غنی امروز گفت که احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان با افتخار گفته بود که او افغان و مسلمان است و این هویت مردم افغانستان است.

دکتر عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان مخالفت خود را با روند توزیع تذکره های برقی اعلام کرد

عبدالله توزیع تذکره های برقی را در شرایط کنونی دعوت به اختلاف و کشانیدن کشور به سوی بحران خواند.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی  گفت تذکره های برقی از نیاز های مردم است وشکی نیست که من افغان و مسلمان هستم و شرایط کنونی این اقدام نه تنها به نفع کشور نیست بلکه مخالف قانون هم می باشد.

عبدالله توزیع تذکره های برقی را از برنامه های بزرگ ملی دانست و تاکید کرد که بایدتفاهم ملی در این راستا ایجاد شود.

توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی یکی از تعهدات اساسی حکومت وحدت ملی در راستای تامین شفافیت در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور محسوب می‌شود.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان قریشی موجود است.