ثور 13, 1397 18:12 Asia/Kabul

عالم دینی افغانستان با اشاره به تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت موقوفات و همچنین در حوزه حج، خواستار تقویت سطح همکاری‌های مشترک سازمان اوقاف ایران و افغانستان شد.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در مصاحبه با رادیو دری ضمن اشاره به  نقش حج در تقریب مذاهب اسلامی و وحدت مسلمانان و اهمیت عبادی، سیاسی و اجتماعی مناسک حج تاکید کرد" جمهوری اسلامی ایران الگوی مناسبی برای مدیریت مناسک حج می باشد .

وی افزود " کمتر کشوری مثل ایران می تواند فریضه الهی حج را همراه با  نظم و مقررات و همچنین امنیت روحی و روانی  مدیریت نماید .

هاشمی ارزگانی تصریح نمود "باید از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در قسمت آموزش دادن مدیران ، روحانیون و خدمات  کاروان و همین گونه در سایر عرصه های فرهنگی استفاده کنیم.

عالم دینی افغانستان همچنین از سازمان اوقاف ایران به عنوان یک نهاد موفق در جمهوری اسلامی ایران نام برد و تعامل افغانستان با این نهاد را مهم دانست زیرا کشور افغانستان در این عرصه نوپا هست.

وی افزود "وقف به عنوان یک سرمایه عظیم مالی نقشی سازنده و قابل توجّه در فقر زدایی و توسعه فرهنگی دارد و  دو کشور افغانستان و ایران به دلیل اشتراکات فرهنگی و همچنین وحدت جغرافیایی می توانند همکاریهای خوبی در حوزه وقف داشته باشند.

هاشمی ارزگانی بیان داشت "افغانستان علی رغم آن که دارای املاک و اراضی موقوفه و بناهای وقفی هست ولی متأسفانه به دلیل نبود امنیت نسبت به اراضی بناهای موقوفه و اصل ترویج این سنت حسنه در میان مردم کارهای زیادی صورت نگرفته است.

 گفتنی است حجت الاسلام "علی محمدی" رئیس سازمان اوقاف ایران، در دیدار با "مولوی عبدالحکیم منیب" معاون وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان گفت: ضروری است در راستای گسترش همکاری‌ها در زمینه اوقاف و انتقال تجارب ایران در عرصه مدیریت موقوفات، تفاهم‌نامه‌ای تهیه و به امضاء برسد.

 

 

کلیدواژه