اظهارات متناقض آمریکا و روسیه درباره حضور داعش در افغانستان
(last modified Sat, 05 May 2018 06:19:26 GMT )
ثور 15, 1397 10:49 Asia/Kabul
  • اظهارات متناقض آمریکا و روسیه درباره حضور داعش در افغانستان

مقامات روسیه و آمریکا در کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز، درباره حضور اعضای گروه تروریستی داعش در افغانستان ارزیابی های متناقضی ارایه کردند.

به گزارش رادیو دری، «اولیگ سیرومولوت اف» معاون وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در این کنفرانس که در شهر دوشنبه برگزار شد، تصریح کرد: شمال افغانستان به پایگاهی برای تروریسم بین المللی تبدیل شده است.

سیرومولوت اف افزود: با توجه به اخبار منابع مختلف، از چهار تا 10 هزار شبه نظامی داعش در افغانستان حضور دارند و تقریبا نیمی از آنها در مناطق مرزی در شمال این کشور متمرکز شده اند.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: با حمایت مالی آشکار خارجی، سازمان های اطلاعاتی کشورهای مختلف تحت پوشش داعش و القاعده و دیگر گروه های ترورستی، در افغانستان مستقر شده اند.

او ادامه داد: این سازمان ها با جذب هزاران شبه نظامی از ملیت های مختلف مانند  سوریه و عراق، یک لانه تروریسم جهانی را شکل می دهند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: شبه نظامیان داعش سعی می کنند کانال های قاچاق مواد مخدر را که از خاک تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان عبور می کنند، از دست طالبان بگیرند.

به گفته وی آنها در استان بدخشان افغانستان آزمایشگاه مواد مخدر نیز راه اندازی کرده اند.

اما «هنری انشیر» جانشین معاون دستیار وزیر امور خارجه امریکا در این کنفرانس اعلام کرد: ایالات متحده خروج شبه نظامیان از سوریه و عراق و ورود آنها به افغانستان را مشاهده نکرده است.

وی بر تعهد ایالات متحده به مبارزه با گروه های تروریستی تاکید کرد و به پیشرفت های صورت گرفته در بازپس گیری مناطق تحت تصرف داعش در سوریه و عراق اشاره کرد.

او افزود: هرچند نگرانی از افزایش تعداد جنگجویان در افغانستان پس از سرکوب داعش وجود دارد؛ اما ایالات متحده انتقال شورشیان از سوریه و عراق به افغانستان را چنان که برخی ادعا می کنند، تایید نمی کند.

هنری انشیر در نتیجه گیری سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: طبق مطالعات متعدد سرکوب حقوق سیاسی و مذهبی در کشورها باعث نارضایتی در مردم می شود و گروه های تروریستی مختلف مانند داعش از این وضعیت به نفع خود استفاده می کنند.

کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی خشونت آمیز با حضور نمایندگانی از ده ها سازمان بین المللی و کشورهای خارجی، روزهای سوم و چهارم می در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.