ثور 18, 1397 13:12 Asia/Kabul

هم‌زمان با گرم‌ شدن هوا فعالیت‌های نظامی طالبان نیز در ولایت‌های غرب افغانستان افزایش میابد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، افراد وابسته به گروه طالبان که در زمستان سال گذشته نیز بر خلاف سال‌های قبل تحرکات ضد دولتی‌شان کاهش نیافت بلکه تلاش‌های آنان برای تصرف پاسگاه‌ها و مراکز ولسوالی‌ها در ولایت‌های هرات، بادغیس و فراه افزایش نیز یافت.

اگر چه نیروهای امنیتی از تدابیر و تمهیدات امنیتی به منظور سرکوب مخالفان مسلح دولت در بخش‌های مختلف این حوزه از کشور خبر می‌دهند اما آنگونه که دیده شده‌است این طالبان هستند که قصد دارند در بهار سال جدید خورشیدی مراکز بیشتری را از کنترل دولت افغانستان خارج کنند بر آنجا حاکم شوند.

ولسوالی‌های جنوبی و شمالی هرات که سال‌هاست محلی برای جولان نیروهای مسلح وابسته به طالبان است، در این روزها نیز شاهد انجام عملیات‌های تروریستی این گروه بوده‌است.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات تلاش‌های طالبان به منظور برهم زدن ثبات و امنیت در جنوب این ولایت را مذبوحانه خواند و تصریح کرد: در حمله تروریستی مخالفان دولت در «زاوول» که توسط نیروهای طالبان با پوشش زنانه انجام شد 3 تن از نیروهای پلیس کشته شدند.

وی از کشته شدن 1 عضو گروه طالبان در این درگیری خبر داد و گفت: طالبان توان مقابله رودر رو با نیروهای مشترک امنیتی راندارند و هرازگاهی چنین اقدامات تروریستی را انجام می‌دهند.

طالبان با اعلام آغاز عملیات نظامی بهاری در افغانستان از گسترش دامنه‌ی حضور و فعالیت نظامی‌شان خبر داده و تاکید کرده‌اند: دراین عملیات موفق خواهند شد.

در همین حال کارشناسان و آگاهان مسایل افغانستان این هشدار گروه طالبان را جدی گرفته و تاکید دارند: باید دولت افغانستان قبل از اینکه مخالفان مسلح دولت مشکلاتی را برای مردم و نیروهای امنیتی ایجاد کنند دست به کار شده و عملیات‌های پاک‌سازی را در مناطقی که احتمال حضور تفنگداران مخالف دولت وجود دارد راه‌اندازی کنند.

با این‌حال مسئولان امنیتی در هرات از آغاز عملیات‌های نظامی به منظور تامین امنیت و جلوگیری از فعالیت‌های گروه طالبان حتی در دورترین روستاهای این ولایت خبر داد و تاکید کرد: مخالفان مسلح دولت توان مقابله با قطعات نظامی را ندارند و در این عملیات‌ها نابود خواهند شد.

«محمد ایوب انصاری» فرمانده‌ی پلیس ولایت هرات گفت: هم اکنون به جز 3 منطقه در ولایت هرات که زیر تهدید مستقیم نیروهای طالبان قرار دارد سایر بخش‌ها از امنیت کاملا خوبی برخوردار است و مردم با خیالی آسوده زندگی می‌کنند.

نگرانی از بدتر شدن وضع امنیتی در هرات به شورای ولایتی نیز رسیده و از مسئولان دولتی و امنیتی خواسته شده‌است تا تمهیدات بهتر امنیتی به دلیل برچیده شدن سنگرها و محلات حضور طالبان در این ولایت راه‌اندازی شود.

شورای ولایتی هرات گفته‌است: در کنار 4 ولسوالی تازه تشکیل شده‌ی جنوب هرات ولسوالی‌های «شیندند، کشک کهنه، گلران، ادرسکن، کشک رباط سنگی، اوبه و چشت شریف» مستقیما زیر تهدیدات امنیتی گروه طالبان قرار دارد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش محمدی موجود است.

کلیدواژه