ثور 20, 1397 14:20 Asia/Kabul
  • نگرانی سازمانهای حقوق بشری از افزایش ناامنی در افغانستان

سازمان ناظر بر حقوق بشر در افغانستان، اوضاع انسانی در این کشور به ویژه در خصوص خانواده های قربانیان جنگ در افغانستان را نگران کننده خواند .

بگزارش رادیو  دری، سازمان ناظر بر حقوق بشر در افغانستان در گزارشی 49 صفحه ای  تحت عنوان" جای امن نیست"،آورده است ، هیچ  منطقه  امنی در افغانستان وجود ندارد. 

در این گزارش که مشکلات خانواده های قربانیان جنگ افغانستان در سال 2016  منعکس  شده  آمده است ، خانواده قربانیان و غیرنظامیان در  افغانستان بر اثر حملات گروه های تروریستی  از جمله داعش با مشکلات شدید مالی ،بهداشتی و روحی روبه رو  هستند. 

سازمان ناظر بر حقوق بشر در افغانستان حمله کنندگان به مساجد و اماکن عمومی در افغانستان را جنایکار جنگی خوانده و تصریح کرده است، کودکانی که پدرانشان در حملات تروریستها کشته  میشوند مجبورند برای تامین غذای خانواده مدرسه را رها کرده و کار کنند. 

سازمان ناظر بر حقوق بشر در افغانستان با انتقاداز کمکهای ناکافی حکومت افغانستان به خانواده های قربانیان تاکید کرد، ،حکومت افغانستان بر اساس قوانین بین المللی مسولیت دارد، که امنیت مردم را تامین کرده و عاملین جنایات را به دادگاه بکشاند.

بر اساس این گزارش در سال 2017 ، 9413 کشته وزخمی در جنگ افغانستان کشته شده اند که این اماردر مقایسه با سال  2016 پانزده در صد افزایش نشان میدهد.

کلیدواژه