تصرف بخش‌هایی از شمال شهر فراه توسط طالبان
(last modified 1397-02-25T06:20:29+00:00 )
ثور 25, 1397 10:50 Asia/Kabul

شورای ولایتی فراه صبح امروز از تصرف بخش‌هایی از شمال شهر فراه توسط طالبان خبر داده و تاکید کرده‌است این نیروها تا ساعاتی دیگر وارد مرکز این ولایت خواهند شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، جمیله امینی عضو شورای ولایتی وضعیت امنیتی در شهر فراه را به شدت شکننده خواند و گفت: از مدتی به این سو طالبان توانمند تر از قبل عملیات‌هایی را بر علیه نیروهای امنیتی در این منطقه غربی کشور انجام داده‌اند که در هر مرحله تلفات و خساراتی بر دولت افغانستان وارد شده‌است.

امینی با اشاره بر اینکه شورای ولایتی بارها از بدتر شدن وضعیت امنیتی هشدار داده بودند، تصریح کرد: شب گذشته از چندین جهت صدها تن از نیروهای مسلح مخالف دولت با انجام عملیات‌های ضد دولتی موفق شدند کمربندهای امنیتی را بشکنند و از سمت شمال شهر به طرف مرکز شهر فراه پیش‌روی کنند.

رییس سابق شورای ولایتی فراه که به شدت نگران سقوط کامل فراه به دست طالبان بود گفت: نیروهای امنیتی اعم از ارتش و پلیس در حال مقاومت هستند اما نتیجه‌یی نخواهد داشت.

وی وضعیت کنونی را حاصل بی توجهی مسئولان ارشد دولتی به وضع ناهنجار فراه دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون اوضاع در فراه غیرقابل کنترل است و باید نیروهای بیشتری از ولایت هرات و نیمروز به منظور تامین امنیت و عقب راندن نیروهای طالبان به فراه اعزام شوند.

حمله گروهی طالبان به شهر فراه و درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و طالبان از ماه‌ها به این‌سو در نقاط مختلف این ولایت جریان داشت.
گزارش‌ها از ولایت فراه می‌رسانند که درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی و طالبان در اطراف شهر فراه مرکز این ولایت جریان دارد.
در همین حال «فرید بختور» رییس شورای ولایتی فراه نیز وضعیت در این ولایت را مناسب ندانست و گفت: طالبان این‌بار با همه توان به شهر فراه حمله کرده و در صدد تصرف کامل این ولایت هستند.

رییس شورای ولایتی فراه کارهای صورت گرفته از سوی شورای امنیت افغانستان به منظور از بین برداشته شدن ناامنی‌ها را نمایشی خواند و اظهار داشت: عملیات‌های نظامی که با هزینه‌های زیاد و حتی کمک نیروهای خارجی در بخش‌هایی از فراه صورت گرفت هیچ دستاوردی نداشته‌است و اینک طالبان توانمندتر از قبل وارد عمل شده‌اند.

از جانب دیگر مسئولان دولتی در فراه این وضعیت را قابل کنترل دانسته و گفته‌اند: نیروهای دفاعی وامنیتی فراه هرگز اجازه نخواهند داد تا امنیت فراه به دست دشمنان مردم افغانستان برهم بخورد.

«ناصر مهری» سخنگوی والی فراه گفت: این برای بار نخست نیست که طالبان تلاش‌هایی را برای برهم زدن ثبات و امنیت انجام داده‌اند بلکه در گذشته‌ها نیز این چنین تحرکاتی از سوی این گروه دیده شده‌است.

مهری هم چنان گفت: طالبان در عملیات‌های نظامی که از سوی نیروهای دولتی در فراه صورت گرفته و یا در حملاتی که افراد این گروه برعلیه مواضع دولتی انجام داده‌اند تلفات بی شمار و خسارات هنگفتی را متحمل شدند که جبران آن برای این گروه دشوار است.

اما «ذبیح‌الله مجاهد» که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند گفته است: در قالب عملیات «الخندق»  صبح امروز طالبان بر مرکز ولایت فراه یورش برده‌اند.
سخنگوی گروه طالبان در توییتر خود نوشته که عملیات از مناطق مختلف آغاز شده، همه پاسگاه‌ها و کمربند شهر، ریاست امنیت ملی، حوزه 3 امنیتی و برخی مراکز دیگر به دست طالبان افتاده‌است.
وی ادعا کرده است که در این درگیری تلفاتی به نیروهای امنیتی وارد شده است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش محمدی موجود است.